BPM (Belasting voor Personenauto’s en Motorrijwielen), wat is dat?

Gepubliceerd op: 3 februari 2017 geschreven door Joost van Herpen

BPM staat voor Belasting voor Personenauto’s en Motorrijwielen. 

Het is één van de autobelastingen die autobezitters betalen, naast bijvoorbeeld BTW, wegenbelasting, bijtelling (zakelijk) en assurantiebelasting over de autoverzekering.

Je betaalt BPM bij het kopen van een nieuwe personenauto, bestelauto, motor, kampeerauto en omgebouwde bestelauto én vrachtauto.

Je betaalt géén BPM over tweedehandse auto’s. Je betaalt wél een deel van de BPM (rest-BPM) over een gebruikte geïmporteerde auto.

Hieronder vertel ik alles over deze autobelasting. Ik vertel waarom we BPM betalen en hoe deze berekend wordt.

Ik vertel hoe hoog de BPM is voor een auto op benzine en diesel, een plug-in hybride en een volledig elektrische auto.

Ik vertel daarnaast meer over de rest-BPM van een geïmporteerde auto en het terugvragen van de belasting…

Waarom betalen we BPM?

In 1992 is de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen geïntroduceerd. We betalen deze belasting om de staatskas te vullen en om luchtvervuiling tegen te gaan.

Omdat de overheid het steeds belangrijker vindt om milieuvervuiling tegen te gaan, is de hoogte van de BPM nu volledig gebaseerd op de CO2-uitstoot van een voertuig.

Je betaalt BPM eenmalig vanaf het moment dat de auto op naam staat.

Hoe wordt BPM berekend?

Sinds 1 januari 2013 wordt de hoogte van de BPM voor personenauto’s volledig berekend op basis van de CO2-uitstoot.

De CO2-uitstoot van personenauto’s wordt bepaalt door de RDW. Vervolgens worden deze bij de keuringsgegevens van de auto vermeld.

Standaard voor het meten van uitstoot

De methode waarmee de hoogte van de CO2-uitstoot wordt bepaalt is gebaseerd op de New European Driving Cycle (NEDC).

Sinds 2017 is het mogelijk om de uitstoot van nieuwe personenauto’s te bepalen met de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures (WLTP).

Via deze procedure worden de WLTP-waarden bepaalt. Deze waarden worden vervolgens via het rekenmodel Co2mpas omgerekend naar NEDC-waarden.

Die bepalen uiteindelijk de hoogte van de BPM.

Hoeveel CO2 stoot mijn auto uit?

Je kunt eenvoudig controren wat de CO2-uitstoot is van een auto. Je gaat hiervoor naar de kentekencheck van de RDW.

Je vult het kenteken in en gaat naar de tab ”motor & millieu”. Je ziet vervolgens wat de gecombineerde CO2-uitstoot is.

De RDW geeft geen CO2-uitstoot aan

Wanneer de RDW geen CO2-uitstoot aangeeft, dan geldt er een vaste CO2-uitstoot van 507 gram/km voor personenauto’s op benzine en 356 gram/km voor personenauto’s op diesel.

BPM berekenen op basis van de CO2-uitstoot

Je betaalt BPM over nieuwe auto’s. Voor het berekenen van de hoogte van de BPM van nieuwe personenauto’s bestaat een rekenmodel.

Het rekenmodel is gebaseerd op onderstaande tabel uit Artikel 9 van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992:

BPM CO2-uitstoot benzine 2019

Rekensom

Je maakt vervolgens de volgende rekensom:

  • Je gaat naar de RDW en checkt de hoogte van de uitstoot
  • Deze uitstoot is bijvoorbeeld 147 gram/km
  • Je haalt hier vervolgens de waarde uit kolom I vanaf (147 – 139 = 8)
  • Je vermenigvuldigt de uitkomst (dus 8) met het bedrag uit kolom IV (8 x €215 = €1.720)
  • Je telt hier het bedrag bij op uit kolom III (€1.720 + 7.706 = €9.426)
  • Je betaalt in dit voorbeeld dus €9.426 BPM

BPM-toeslag voor dieselauto’s

Omdat dieselauto voor meer vervuiling zorgen is de BPM doorgaans hoger. Je moet namelijk een dieseltoeslag betalen als de auto meer dan 61 gram/km uitstoot.

Je moet de ”standaard BPM” dan berekenen via bovenstaande rekensom. Je maakt vervolgens een extra som:

  • Je gaat naar de RDW en checkt de hoogte van de uitstoot van de dieselauto
  • Als voorbeeld nemen we een uitstoot van 190 gram/km
  • Je verminderd dit vervolgens met 61 (190-61 = 129)
  • Je vermenigvuldigd 129 met 88,43 (129 x €88,43 = 11.407,47)
  • Tel dit bedrag op bij de uitkomst van de eerste rekensom

De BPM op dieselauto’s is hierdoor doorgaans een stuk hoger dan voor benzineauto’s.

BMP voor plug-in hybride auto’s

Je betaalt voor een plug-in hybride auto een ander BPM-bedrag. De hoogte van de BPM wordt bepaalt met behulp van deze tabel:

bpm CO2 uitstoot 2019 hybride

Rekensom

Je gebruik vervolgens dezelfde rekensom als bij een benzine- en dieselauto, maar dan met andere bedragen.

Als de plug-in hybride een dieselverbrandingsmotor gebruikt, dan moet er ook een dieseltoeslag worden betaald.

BPM voor gebruikte personenauto’s

Je betaalt geen BPM over tweedehandsauto’s. De eerste eigenaar heeft namelijk al BPM betaald.

Je betaalt deze belasting indirect natuurlijk wel. Want door de BPM is de verkoopprijs waarschijnlijk hoger, dan wanneer de eerste eigenaar geen BPM had moeten betalen.

Rest-BPM over geïmporteerde auto

Je betaalt  wel BPM over een geïmporteerde auto uit het buitenland. Je betaalt dan niet het volledige bedrag, maar een zogenaamde rest-BPM.

Je kunt BPM-aangifte doen bij de belastingdienst. De hoogte van de BPM wordt bepaalt door het bouwjaar van de auto en de CO2-uitstoot.

Je kunt de hoogte van de BPM laten vaststellen via een aantal verschillende rekenmodellen:

Je mag zelf het rekenmodel kiezen dat zorgt voor de laagste BPM. Wanneer je een methode gekozen hebt, mag je deze niet meer veranderen.

Je betaalt de belasting dan volgens deze methode.

Geen BPM voor tweedehandse auto’s

Je betaalt geen BPM over personenauto’s (en bestelauto’s, motoren en kampeerauto’s) met een CO2-uitstoot van 0 gram/km.

Je betaalt ook geen BPM over auto’s die 25 jaar en ouder zijn.

BPM voor volledig elektrische auto’s

De hoogte van de BPM wordt dus volledig bepaalt door de CO2-uitstoot van het voertuig. Je betaalt daarom géén BPM over volledig elektrische auto’s, zoals een Tesla Model S.

Auto’s die volledig op elektriciteit rijden zijn tot 2020 vrijgesteld van BPM.

Deze maatregel is getroffen omdat elektrische auto’s volgens de overheid beter zijn voor het milieu. Zakelijke rijders hebben tot 2020 een bijtelling van slechts 4%.

Wanneer kun je de betaalde BPM terugvragen?

Het is in bepaalde situaties mogelijk om (een deel van) de betaalde BPM terug te vragen.

Hieronder staat wanneer dat kan:

Overige gevallen

Je kunt de BPM mogelijk ook terugvragen als de auto wordt gebruik als politieauto, brandweerauto, (dieren)ambulance, lijkauto, auto voor gevangenenvervoer, auto voor groepsvervoer van rolstoelgebruikers en voor geldtransporten.

Je kunt de betaalde BPM terugvragen door een verzoek in te dienen bij de Belastingdienst. Je moet dan het formulier ”Verzoek teruggaaf BPM voor bijzondere motorrijtuigen” invullen.

Geschreven door Joost van Herpen

Ik ben Joost van Herpen, oprichter van Lastenvrij. Deze vergelijkingssite bestaat sinds 2015, maar ik verdiep me sinds 2008 al in autoverzekeringen.

Ik heb de opleiding Bank en Verzekeringswezen afgerond, waar ik leerde over particuliere schadeverzekeringen en (verzekerings)recht. Daarna studeerde ik aan de Avans Hogeschool.

Ik was werkzaam bij de SNS Bank, Rabobank én ABN AMRO Bank. Ik was specialist autoverzekeringen bij een vergelijkingssite én was werkzaam bij een serviceprovider, waar ik de verzekeringswereld beter heb leren kennen.

Ik heb Lastenvrij opgericht om autoverzekeringen voor iedereen goedkoper te maken!

Hulp nodig?

Neem contact op met onze klantenservice...

Facebook  Whatsapp

Joost van Herpen Lastenvrij verzekeringen