Auto total loss, wat is dat?

Geschreven op 11-02-19
Leestijd: 3 minuten
door Joost van Herpen
door Joost van Herpen
Je auto kan na een ongeluk economisch en technisch total loss zijn. Verzekeraars gebruiken ook wel eens de term ”totaal verlies”.

De auto is economisch total loss als de reparatiekosten hoger zijn dan de dagwaarde van de auto. De auto is technisch total loss als de auto zo beschadigd is dat deze niet meer kan worden gerepareerd.

Lees nu alles over economisch en technisch total loss en de schadevergoeding die de autoverzekering uitkeert:

Wat is economisch total loss?

Bij economisch total loss zijn de reparatiekosten hoger dan de dagwaarde van de auto. Het is dan wel mogelijk om de auto te repareren, maar de reparatiekosten zijn hoger dan de waarde van de auto.

Je kunt dan voor minder geld een vergelijkbare auto kopen. Hierdoor is het economisch gezien onverstandig is om de auto te laten repareren. Oudere auto’s zijn sneller total loss, omdat deze een lagere dagwaarde hebben.

Hieronder staat wat er gebeurd als de auto economisch total loss is.

Schade-expert

Na het melden van de autoschade komt de schade-expert van de verzekeraar de schade aan de auto opnemen. De schade-experts van verzekeraars staan geregistreerd in het register van het NIVRE.

De schade-expert bepaalt de waarde van de auto vóórdat deze beschadigd was. Hiervoor kijkt de expert bijvoorbeeld naar het model, het bouwjaar, de kilometerstand en de onderhoudsstaat. Daarnaast raadpleegt de expert de koerslijst van de ANWB.

Vervolgens bepaalt de schade-expert de waarde van de auto nu die beschadigd is.

De restwaarde van de auto

Wanneer de schade-expert bepaalt dat de auto economisch total loss is, dan mogen verschillende auto-opkopers een bod doen op de auto. De opkoper kan de auto demonteren om de waardevolle onderdelen uit de auto te halen.

Het hoogste bod van deze opkopers bepaalt de restwaarde van de auto. De restwaarde is de waarde die de beschadigde auto nog heeft.

Voorbeeld van schadevergoeding bij economisch total loss

Wanneer de auto vóór het ongeluk een waarde van 10.000 euro had en de restwaarde is 1.500 euro, dan zal de verzekeraar een maximale schadevergoeding uitkeren van 8.500 euro (met uitzondering van een aanschafwaarderegeling en nieuwwaarderegeling).

Wanneer de reparatiekosten lager dan 8.500 euro zijn, dan zal de verzekeraar de reparatiekosten vergoeden. Wanneer de reparatiekosten hoger dan 8.500 euro zijn, dan is de auto economisch total loss.

Wanneer de opkoper 1.500 euro betaalt voor het autowrak, dan zal de autoverzekeraar de overige 8.500 euro vergoeden.

Wat is technisch total loss?

Wanneer de auto technisch total loss is, dan is deze zo beschadigd dat de auto niet meer kan worden gerepareerd. De auto is niet meer te repareren zodat deze nog verantwoord de weg op kan.

De auto kan bijvoorbeeld technisch total loss zijn na een brandschade of waterschade. Daarnaast kan de auto technisch total loss zijn als bepaalde auto-onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn.

Wanneer een auto technisch total loss is, dan is de restwaarde enorm laag. De verzekeraar vergoedt doorgaans de waarde uit, die de auto vóór het ongeval had.

Nieuwwaarde- en aanschafwaarderegeling

Auto’s met een WA beperkt casco dekking of een WA volledig casco dekking kunnen soms gebruik maken van een nieuwwaarderegeling.

Bij total loss wordt dan bijvoorbeeld de eerste drie jaar de nieuwwaarde uitgekeerd in plaats van de dagwaarde. Hierdoor is de schade-uitkering vaak een stuk hoger.

Sommige verzekeraars bieden de mogelijkheid om een iets oudere auto te verzekeren met een aanschafwaarderegeling. Je krijgt bij total loss dan niet de dagwaarde terug, maar de aanschafwaarde van de auto.

Oneens met de schade-expert, wat nu?

Wanneer je het oneens bent met de schade die de expert vaststelt, dan is het mogelijk om zelf een andere expert in te schakelen.

Contra-expert en Arbiter

Deze contra-expert doet opnieuw onderzoek naar de hoogte van de schade. Vervolgens proberen beide expert het eens te worden over de hoogte van de schade.

Wanneer beide expert het niet eens worden, kan er een derde expert worden ingeschakeld. Deze derde expert, de zogenaamde arbiter, bepaalt vervolgens de hoogte van de schade.

Kosten voor expertise zijn voor de verzekeraar

Wettelijk gezien zijn de kosten voor het vaststellen van de schade voor de verzekeraar. De kosten moeten echter wel redelijk zijn.

De meeste verzekeraars vergoeden de kosten voor de tweede en derde expert als deze redelijk zijn. Je kunt vooraf met de verzekeraar overleggen om erachter te komen welke kosten worden vergoed.

Geschreven door Joost van Herpen & Roel Wonders

Joost van Herpen specialiseert zich sinds 2008 in autoverzekeringen. In 2009 behaalde hij zijn studie Finance Banking & Insurance, WFT-basis en WFT Schade Bedrijven & Particulieren. In 2013 behaalde hij zijn Bachelor of Commerce.

Hij was werkzaam bij de SNS, ABN AMRO, Rabobank, Verhoeven Verzekeringen én de Veldsink Groep (VCN) en kent de verzekeringswereld daarom goed. In 2014 richtte hij Lastenvrij op – een onafhankelijke vergelijkingssite in autoverzekeringen.

Roel Wonders behaalde zijn bachelor in Management, Economie en Recht – met Financiële dienstverlening als afstudeerrichting. Hij is adviseur Duurzaam Wonen, Erkend Hypothecair Planner én adviseur Particuliere Schadeverzekeringen.

Samen werken ze al zo´n 25 jaar in de financiële dienstverlening en schrijven ze op Lastenvrij over financiële producten. We geven echter geen persoonlijk advies via Lastenvrij.

Hulp nodig?

bereikbaar van ma t/m za van 8.30 - 18.00u

E-mail

Binnen 2 werkdagen een reactie

Joost van Herpen en Roel Wonders

Autoverzekeringen vergelijken

Ontdek binnen 30 seconden wat op dit moment de goedkoopste autoverzekering is:

Static Template