Het beveiligingssysteem en een autoverzekering

Gepubliceerd op: 28 september 2017 geschreven door Joost van Herpen

Bij het afsluiten van een WA beperkt– of volledig casco autoverzekering, kan de autoverzekeraar vragen of de auto een beveiligingssysteem heeft.

Auto’s hebben vele verschillende beveiligingssystemen, van verschillende klassen.

Auto’s die na 1988 zijn gebouwd hebben vaak een eenvoudig beveiligingssysteem. Duurdere auto’s en cabrio’s hebben soms een uitgebreider systeem.

De Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging, afgekort naar SCM, heeft alle beveiligingssystemen ingedeeld in verschillende klassen.

Lees nu alles over een beveiligingssysteem én het afsluiten van een autoverzekering

De Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging (SCM)

In 1987 hebben autoverzekeraars samen TBBS opgericht.

In samenwerking met TNO is er een keuringssysteem opgezet voor beveiligingssystemen. In 1993 is de kwaliteitsbewaking van beveiligingssystemen overgedragen aan de Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging (SCM).

In 2005 zijn er een aantal taken overgedragen aan het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit. Hierdoor richt de SCM zich alleen nog op de bewaking van de kwaliteit van beveiligingssystemen én de inbouw daarvan.

Bij de stichting zijn duizenden inbouwbedrijven aangesloten.

Welke beveiligingsklassen zijn er allemaal?

De Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging voorziet systemen die voldoen aan de kwaliteitseisen een certificaat/beveiligingsklasse.

Klasse 1, 2 en 3 zorgen voor diefstalpreventie. Klasse 4 en 5 zorgen voor het terugvinden van het voertuig als deze eenmaal gestolen is.

Hieronder staan alle beveiligingsklassen:

Beveiligingsklasse 1: Startonderbreker

De meest eenvoudige beveiligingsklasse is klasse 1: Startonderbreker. Dit betekent dat je auto een startonderbreker heeft.

Een startonderbreker zorgt ervoor dat je een auto niet zomaar kunt starten en meenemen zonder sleutel. Bij een poging tot diefstal wordt de startmotor en de brandstofvoorziening geblokkeerd. Alle auto’s vanaf 1998 hebben standaard een startonderbreker.

Beveiligingsklasse 2: Alarm

Klasse 2 is een alarmsysteem. Klasse 2 bestaat uit minimaal 2 automatische blokkeringen.

Een auto met alarmklasse 2 heeft inbraakdetectie en akoestische (sirene gaat af) én optische signalering (lampen gaan knipperen).

Beveiligingsklasse 3: Alarm en hellingdetectie

Beveiligingsklasse 3 heeft dezelfde beveiliging als klasse 2, maar dan uitgebreid met hellingdetectie.

Hellingdetectie betekent dat het alarm van de auto afgaat, zodra de auto met een krik wordt opgetild. Hiermee wordt voorkomen dat dieven je auto of velgen stelen.

Vaak eisen verzekeraars beveiligingsklasse 3 voor auto’s die duren zijn dan €50.000.

Beveiligingsklasse 4: Voertuigvolgsysteem

SCM-klasse 4 is een voertuigvolgsysteem. Meestal zit klasse 3 ook in de auto. Het klasse 4 systeem kan precies zien waar je auto zich bevindt en is verbonden met de meldkamer.

Het voertuigvolgsysteem wordt geactiveerd als de eigenaar de diefstal meldt.

Beveiligingsklasse 5 Voertuigvolgsysteem + automatische activering

SCM-klasse 5 is hetzelfde als klasse 4, maar er is 1 verschil.

Bij klasse 4 wordt het volgsysteem pas geactiveerd als de eigenaar van de auto de diefstal meldt. Bij klasse 5 wordt het voertuigvolgsysteem automatisch geactiveerd als de auto zich verplaatst.

Vaak eisen verzekeraars klasse 4 of 5 bij auto’s die duren dan €80.000 zijn.

LoJack

LoJack is vergelijkbaar met SCM-beveiligingsklasse 4 en 5. LoJack is een na-diefstalsysteem. Het LoJack systeem is een alternatief van een SCM-systeem klasse 4 of 5.

LoJack is marktleider op het gebied van na-diefstalsystemen. In samenwerking met politie en internationale organisaties probeert LoJack een gestolen auto terug te vinden. Op het systeem zit een abonnement. De kosten zijn ongeveer €120 per jaar.

Auto met een af-fabriek alarminstallatie

Veel auto’s hebben standaard een alarminstallatie. Dit noemen we een af-fabriek alarminstallatie. Deze installaties kunnen gelijkstaan aan en bepaalde SCM-beveiligingsklasse.

Je autodealer kan vertellen aan welke SCM-beveligingsklasse de af-fabriek alarminstallatie gelijk staat.

Een af-fabriek alarminstallatie hoeft, in tegenstelling tot een ingebouwd SCM-systeem, nooit te worden gekeurd.

Welke beveiligingsklasse zit er in mijn auto?

Benieuwd welke beveiligingsklasse in je auto zit? Je weet het binnen een paar seconden. Vul je kenteken in op de website van kiwascm.nl.

Je ziet vervolgens welke beveiligingssysteem er in de auto zit.

Het SCM-certificaat onderhouden

SCM-alarmsystemen die worden ingebouwd, moeten worden onderhouden. Na het inbouwen is het systeem 3 jaar geldig. Daarna moet het systeem ieder jaar worden gekeurd.

Wanneer een alarmsysteem verlopen is, is er géén dekking! Ga dus serieus om met de keuring van het alarmsysteem.

Geschreven door Joost van Herpen

Ik ben Joost, oprichter van Lastenvrij. Deze vergelijkingssite bestaat sinds 2015, maar ik verdiep me sinds 2008 al in autoverzekeringen.

Ik heb de opleiding Bank en Verzekeringswezen afgerond en studeerde aan de Avans Hogeschool.

Ik was werkzaam bij de SNS Bank, Rabobank én ABN AMRO Bank. Ik was specialist autoverzekeringen bij een vergelijkingssite én was werkzaam bij een serviceprovider, waar ik de verzekeringswereld beter heb leren kennen.

In 2015 heb ik Lastenvrij opgericht om autoverzekeringen voor iedereen goedkoper te maken. Ik bied algemene informatie en geef géén advies.

Vragen?

Stel een vraag via Facebook of Linkedin:

Facebook

Joost van Herpen Lastenvrij verzekeringen