Bonus malus-ladder, wat is dat?

Gepubliceerd op: 3 november 2017 geschreven door Joost van Herpen

De bonus malus-ladder is een systeem dat autoverzekeraars hebben bedacht om de korting op een autoverzekering te bepalen.

Sommige verzekeraars noemen de ladder ”BM-ladder” of ”no-claimladder”.

De bonus malus-ladder heeft verschillende treden. Iedere trede staat voor een premiekorting (bonus) of premietoeslag (malus). Hoe hoger de BM-trede, hoe hoger de korting op de premie.

Je opgebouwde schadevrije jaren bepalen op welke treden je terecht komt.

Hieronder staat alles over de bonus malus-ladder…

Hoe hoog stap je in op de bonus malus-ladder?

Autoverzekeraars hebben verschillende soorten BM-ladders. Deze ladders hebben verschillende treden en kortingspercentages. De meeste BM-ladder hebben 18 tot 21 treden.

Iedere trede heeft een eigen kortingspercentage. De maximale bonus malus-korting is 85%. De maximale bonus malus-toeslag is 40%. Deze korting wordt gegeven over de basispremie.

Op welke je trede je begint noemen we ”inschaling”. Iedere trede staat gelijk aan een aantal schadevrije jaren. Je komt met 8 schadevrije jaren bijvoorbeeld terecht op trede 12, dat gelijk kan staan aan 67,5% no-claimkorting.

Hoe werkt de bonus malus-ladder: stijgen en dalen

Je kunt stijgen en dalen op de BM-ladder. Je stijgt door schadevrij te rijden. Na ieder jaar dat je schadevrij hebt gereden, krijg je een schadevrije jaar én stijg je een trede op de ladder.

Je daalt door schade te claimen. Niet alle schades veroorzaken een terugval, maar als je terugvalt val je tussen de 3 en 7 trede terug.

Dit betekent dat je BM-korting daalt en je dus meer premie gaat betalen.

Deze schades zorgen doorgaans niet voor een terugval:

 

De no-claimbeschermer

Je kunt de bonus malus-korting beschermen met een no-claimbeschermer. Je kunt met deze no-claimbeschermer één schade per jaar claimen zonder terug te vallen in korting.

Je verliest wel schadevrije jaren, maar de korting blijft hetzelfde. Hierdoor daal je niet op de bonus malus-ladder.

Het is vervolgens niet slim om over te stappen naar een andere autoverzekeraar. Je hebt, dankzij de no-claimbeschermer, in principe een te hoge korting voor het aantal schadevrije jaren dat je over hebt.

Wanneer je overstapt naar een andere verzekeraar wordt de korting opnieuw berekend met de overgebleven schadevrije jaren, waardoor je meer gaat betalen.

Lees alles over de no-claimbeschermer

Verzekeraars hebben verschillende bonus malus-ladders

Iedere verzekeraar heeft een andere bonus malus-ladder. Je kunt de bonus malus-ladder van een verzekeraar terugvinden in de polisvoorwaarden.

Verzekeraars hebben verschillende treden en kortingspercentages. Daarnaast verschilt het per verzekeraar waar je inschaalt, hoe snel je stijgt of daalt op de ladder.

Kleine schades voor eigen rekening nemen

Door het bonus malus-systeem is het niet aantrekkelijk om kleine schades te claimen. Je verliest hierdoor korting en gaat meer premie betalen. Het is hierdoor vaak slimmer om kleine schades zelf te betalen.

Waarom kleine schades voor eigen rekening nemen?

Bonus malus-ladder en malusregistratie

Wanneer je één of meerdere schades hebt veroorzaakt kun je een malusregistratie krijgen. Dit zijn negatieve schadevrije jaren, ofwel min jaren.

Je kunt een malusregistratie krijgen wanneer je bijvoorbeeld 2 schadevrije jaren hebt en vervolgens een schade claimt. Je valt bij iedere claim namelijk 5 schadevrije jaren terug. Je komt vervolgens terecht op -3 schadevrije jaren.

Door deze malusregistratie ontvang je geen korting op de basispremie, maar een toeslag. Je komt op bijvoorbeeld op trede 1 te staan, wat gelijk staat aan een premietoeslag van 25%.

Lees meer over een malusregistratie

Het gaat vooral om de hoogte van de premie en niet om de hoogte van de korting

Sommige mensen kijken vooral naar de hoogte van de no-claimkorting, maar het gaat natuurlijk om de uiteindelijke premie.

Je kunt beter een goedkope autoverzekering hebben met 10% no-claimkorting dan een dure autoverzekering met 70% no-claimkorting.

Kijk dus vooral naar de premie van de autoverzekering en minder naar de korting.

Geschreven door Joost van Herpen

Ik ben Joost, oprichter van Lastenvrij. Deze vergelijkingssite bestaat sinds 2015, maar ik ben zelf al sinds 2006 met verzekeringen bezig.

Ik heb de opleiding Bank en Verzekeringswezen afgerond en studeerde aan de Avans Hogeschool.

Ik was werkzaam bij de SNS Bank, Rabobank én ABN AMRO Bank. Ik was specialist autoverzekeringen bij een vergelijkingssite én was werkzaam bij een serviceprovider, waar ik de verzekeringswereld beter heb leren kennen.

In 2015 heb ik Lastenvrij opgericht om autoverzekeringen voor iedereen goedkoper te maken. Ik bied algemene informatie en geef géén advies.

Vragen?

Stel een vraag via Facebook, Linkedin of Whatsapp:

Facebook Whatsapp