Nieuwwaarderegeling (autoverzekering), wat is dat?

Gepubliceerd op: 23 maart 2017 geschreven door Joost van Herpen

Je kunt een splinternieuwe auto (waarvan je eerste eigenaar bent) verzekeren met een nieuwwaarderegeling.

Je krijgt dan voor een bepaalde periode (bijvoorbeeld 12, 24 of 36 maanden) bij diefstal of total loss de cataloguswaarde van de auto vergoed in plaats van de dagwaarde.

De nieuwwaarde is de verkoopprijs van de auto, inclusief BPM.

Je kunt deze nieuwwaarderegeling alleen afsluiten in combinatie met een WA beperkt casco verzekering of WA volledig casco verzekering (all risk). Je kunt deze regeling dus niet afsluiten in combinatie met de WA autoverzekering.

Verzekeraars bieden allerlei soorten nieuwwaarderegelingen aan, met vele verschillende voorwaarden. Je moet daarom goed vergelijken en eventueel dieper in de polisvoorwaarden duiken.

Ik ben Joost en ik verdiep me sinds 2008 in autoverzekeringen. Hieronder vertel ik alles over een autoverzekering met nieuwwaarderegeling….

Voordeel van een nieuwwaarderegeling (met voorbeeld)

Auto’s dalen snel in waarde. Op het moment dat je weg rijdt bij de dealer is de waarde van de auto al gedaald.

Verzekeraars vergoeden autoschades vaak op basis van de dagwaarde van de auto.

Je kunt echter een autoverzekering afsluiten die voor een bepaalde periode de nieuwwaarde vergoedt, door voor een nieuwwaarderegeling te kiezen.

Hieronder staat een met een voorbeeld wat het voordeel van een nieuwwaarderegeling kan zijn:

Voorbeeld berekening

Je hebt een nieuwe BMW gekocht voor 43.000 euro.

Je hebt in die 7 maanden 30.000 kilometer met de auto gereden, waardoor de kilometerstand is opgelopen. Verder is de auto in waarde gedaald doordat deze ouder is geworden.

De dagwaarde van de auto is nu nog maar 32.000 euro.

Je hebt na 7 maanden een aanrijding met de auto, waardoor de auto total loss is. Je auto is nog maar 2.000 euro waard (restwaarde).

Schade-uitkering met nieuwwaarderegeling

Je hebt een autoverzekering met nieuwwaarderegeling. Je ontvangt daardoor de nieuwwaarde minus de restwaarde.

Je ontvangt volgens bovenstaande voorbeeld de volgende schade-uitkering:

Nieuwwaarde€43.000
Minus de restwaarde€3.000
Uitkering€40.000

Schade-uitkering zonder nieuwwaarderegeling

Als je een autoverzekering zonder nieuwwaarderegeling hebt, dan is de schade-uitkering doorgaans de dagwaarde minus de restwaarde.

De schade-uitkering ziet er dan zo uit:

Dagwaarde€32.000 euro
Minus de restwaarde€3.000 euro
Uitkering€29.000 euro

Je ontvangt 11.000 euro minder

Volgens bovenstaande voorbeeld zou je dus 11.000 euro minder ontvangen bij een autoverzekering zonder een nieuwwaarderegeling.

Wanneer er een eigen risico van toepassing is op de polis, wordt dit ook in mindering gebracht op de schade-uitkering.

Nieuwwaarderegeling op basis van de nieuwwaarde of aanschafwaarde

De nieuwwaarde van de auto is de verkoopprijs van de auto, inclusief Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). We noemen dit ook wel ”cataloguswaarde”.

Sommige verzekeraars bieden een nieuwwaarderegeling aan op basis van de nieuwwaarde. Andere verzekeraars bieden de regeling aan op basis van de aanschafwaarde.

De aanschafwaarde is het bedrag waarvoor de auto gekocht is. De aanschafwaarde kan niet veranderen. Jij hebt de auto namelijk gekocht voor dit bedrag.

De nieuwwaarde kan wél veranderen en zelfs hoger worden, waardoor de verzekeraar meer moet uitkeren.

Je hebt de auto misschien tijdens een promotieactie gekocht. Hierdoor kan dezelfde auto een paar maanden later duurder zijn.

De nieuwwaarde kan ook hoger worden als de overheid bijvoorbeeld besluit om de BPM te verhogen.

Nieuwwaarderegeling van maximaal 3 jaar

De nieuwwaarderegeling loopt niet oneindig door, maar heeft een ”beperkte houdbaarheid”.

Je kunt doorgaans een nieuwwaarderegeling afsluiten voor maximaal 3 jaar.

Je krijgt binnen deze 3 jaar vaak de nieuwwaarde van de auto vergoedt bij diefstal en total loss.

Verlengde nieuwwaarderegeling

Sommige verzekeraars bieden standaard een nieuwwaarderegeling aan van 12 maanden.

Je hebt vervolgens de mogelijkheid om deze regeling te verlengen met 24 maanden naar 36 maanden. Je kunt daarmee dus zelf de duur van de regeling kiezen.

Je moet dan wel meer premie betalen voor deze aanvullende dekking. Vaak noemen verzekeraars deze dekking ”de verlengde nieuwwaarderegeling”.

Beperking van de dekking na 12 maanden

Het kan ook zijn dat verzekeraar bijvoorbeeld de eerste 12 maanden de nieuwwaarde vergoeden. Na die 12 maanden vergoeden ze de aanschafwaarde van de auto.

De aanschafwaarde is vaak lager dan de nieuwwaarde, waardoor de dekking dus iets beperkt wordt.

Wat gebeurd er na de nieuwwaardeperiode?

Als de nieuwwaardeperiode is afgelopen worden de schades vaak vergoedt op basis van een afschrijvingsregeling.

Verzekeraars hebben verschillende voorwaarden en gebruiken verschillende percentages om af te schrijven.

Afschrijvingsregeling

De voorwaarden van nieuwwaarderegelingen lopen enorm uiteen. Je moet daarom goed vergelijken.

Verzekeraars kunnen slechts voor een bepaalde periode de gehele nieuwwaarde vergoeden.

Ik leg met een voorbeeld uit hoe de vergoeding van de auto eruit zou kunnen zijn. Deze looptijden en percentages kunnen bij iedere verzekeraar anders zijn.

De eerste 12 maanden

Je hebt een autoverzekering met nieuwwaarderegeling van 36 maanden, maar ontvangt alleen de eerste 12 maanden de volledige nieuwwaarde bij diefstal en total loss.

13e tot 36e maand

Het kan zijn dat de verzekeraar na 12 maanden een afschrijvingsregeling gaat toepassen.

De waarde van de auto daalt dan iedere maand met een bepaalt percentage, bijvoorbeeld 1%.

Verzekeraars zouden er ook voor kunnen kiezen om dit percentage te verhogen na 24 maanden, bijvoorbeeld naar 1.35% per maand.

Voorbeeld schade-uitkering

Je auto wordt gestolen na 30 maanden.

De verzekeraar past een afschrijvingsregeling van 1% per maand toe vanaf de 13e maand. De auto is daardoor 18% afgeschreven.

Je ontvangt daardoor dus 18% minder dan de nieuwwaarde. Als de nieuwwaarde 43.000 euro is, dan is deze dus 7.740 euro afgeschreven.

Je ontvangt in dit voorbeeld dus een schade-uitkering van 35.260 euro, ervan uitgaande dat het een autoverzekering zonder eigen risico is.

Dagwaarde van de auto

Nadat de nieuwwaarderegeling volledig ten einde is gekomen, vergoeden verzekeraars de schade op basis van de dagwaarde van de auto (vervangingswaarde).

Vaak wordt deze waarde bepaalt middels de koerslijst van de ANWB.

Verzekeraars kunnen de schade eventueel uitkeren door de waarde uit de koerslijst te pakken en deze te verhogen met een bepaalt percentage, bijvoorbeeld 10%.

Welke voorwaarden kent een nieuwwaarderegeling?

Verzekeraars bieden allerlei soorten nieuwwaarderegelingen aan stellen eisen aan de verzekeringnemer.

Daardoor is het voor sommige mensen niet mogelijk om voor deze regeling te kiezen.

Je moet de eerste kentekenhouder zijn

Je auto moet helemaal nieuw zijn om van deze regeling gebruik te kunnen maken. Je moet de eerste persoon zijn die de auto op naam heeft gezet. Je moet op papier dus de eerste eigenaar van de auto zijn.

Het is daardoor moeilijker om een nieuwwaarderegeling af te sluiten voor een showroommodel.

De showroomeigenaar is dan de eerste eigenaar van de auto, waardoor veel verzekeraars geen nieuwwaarderegeling aanbieden.

Geen nieuwwaarderegeling als auto demonstratiemode is geweest

Screenshot vergelijker Lastenvrij 01-08-2019

Je moet de auto privé gebruiken

Veel verzekeraars hebben als voorwaarden dat de auto alleen privé mag worden gebruikt.

Sommige verzekeraars bieden ook een (zakelijke) autoverzekering met nieuwwaarderegeling aan.

WA volledig casco (all risk)

Bij veel verzekeraars is het mogelijk om een nieuwwaarderegeling af te sluiten in combinatie met een WA beperkt casco verzekering.

Sommige verzekeraars bieden deze regeling echter alleen aan in combinatie met een WA volledig casco verzekering (all risk).

De maximale cataloguswaarde

Verzekeraars bieden de nieuwwaarderegeling vaak alleen aan voor auto’s met een maximale cataloguswaarde, bijvoorbeeld 50.000 euro, 85.000 euro of 100.000 euro.

Sommige verzekeraars zijn gespecialiseerd in het verzekeren van dure auto’s. Deze verzekeraars bieden de regeling vaak wel aan voor dure auto’s, bijvoorbeeld met een nieuwwaarde van maximaal 200.000 euro.

Geïmporteerde auto

Verzekeraars bieden de nieuwwaarderegeling vaak niet aan voor geïmporteerde auto’s.

Wat is het verschil tussen de nieuwwaarde- en aanschafwaarderegeling?

De nieuwwaarderegeling is er dus alleen voor splinternieuwe auto’s. De aanschafwaarderegeling is er voor tweedehands auto’s.

De nieuwwaarderegeling vergoedt binnen een bepaalde periode de nieuwwaarde van de auto (cataloguswaarde).

De aanschafwaarde vergoedt binnen een bepaalde periode de aanschafwaarde (bedrag waarvoor de auto gekocht is).

Beide regelingen gelden bij diefstal en total loss van de auto.

Lees alles over de aanschafwaarderegeling

Nieuwwaarderegelingen vergelijken

Veel autoverzekeraars hebben een autoverzekering met nieuwwaarderegeling.

Zoals ik meerdere keren heb aangegeven verschillende de voorwaarden qua looptijd van de regeling, de hoogte van de vergoeding en de voorwaarden om de regeling af te kunnen sluiten.

Het is daardoor slim om autoverzekeringen met nieuwwaarderegelingen goed te vergelijken. Je kunt in onze vergelijking precies zien:

  • Welke verzekeraars deze regeling hebben
  • Wat de looptijd van de regeling is
  • Welke afschrijvingsregeling een verzekeraar heeft
  • Welke maximumbedrag er geldt
  • Hoeveel maanden de afschrijvingsregeling loopt
  • Hoe lang de volledige nieuwwaarde wordt vergoed

Je kunt de nieuwwaarderegelingen van drie verzekeraars naast elkaar zetten. Je kunt zo op een overzichtelijke manieren zien wat de verschillende zijn.

Je wordt tijdens het afsluiten van de autoverzekering doorgeleid naar de website van de verzekeraar. Je kunt daar eventueel dieper in de polisvoorwaarden duiken.

Vergelijking nieuwwaarderegeling

Screenshot vergelijking nieuwwaarderegeling Lastenvrij 01-08-2019

Geschreven door Joost van Herpen

Ik ben Joost, oprichter van Lastenvrij. Deze vergelijkingssite bestaat sinds 2015, maar ik verdiep me sinds 2008 al in autoverzekeringen.

Ik heb de opleiding Bank en Verzekeringswezen afgerond, waar ik leerde over particuliere schadeverzekeringen en (verzekerings)recht. Daarna studeerde ik aan de Avans Hogeschool.

Ik was werkzaam bij de SNS Bank, Rabobank én ABN AMRO Bank. Ik was specialist autoverzekeringen bij een vergelijkingssite én was werkzaam bij een serviceprovider, waar ik de verzekeringswereld beter heb leren kennen.

Ik Lastenvrij opgericht om autoverzekeringen voor iedereen goedkoper te maken!

Hulp nodig?

Neem contact op met onze klantenservice...

Facebook  Whatsapp

Joost van Herpen Lastenvrij verzekeringen

0 reacties