Autoverzekeraars willen een data recorder in alle auto’s
Verzekeraars vinden dat iedere auto een data recorder (EDR) moeten hebben. Hiermee worden er, net voor een ongeluk, allerlei gegevens opgeslagen. Deze gegevens komen van pas bij het afhandelen van een schade.
Met deze ”zwarte doos” kunnen autoverzekeraars sneller zien wie er schuldig is aan een aanrijding. Daarnaast willen verzekeraars fraude bestrijden.
Jaarlijks lopen ze minimaal 50 miljoen euro schade op door fraude. Verder draagt deze data recorder volgens het Verbond van Verzekeraars bij aan de verkeersveiligheid…
Bewijsmateriaal bij ongelukken
Op dit moment kost het de politie veel tijd en moeite om bewijs materiaal te verzamelen. Ze moeten de situatie analyseren en getuigenverklaringen opnemen. De data recorder kan dit proces makkelijker maken.
De recorder legt bijvoorbeeld vast hoe hard er gereden is, hoe lang de remweg was, of de bestuurder een gordel droeg én of deze aan het bellen was.
Met deze informatie is het makkelijker om te bepalen wie er schuldig is.
Géén spionage apparatuur
De ANWB, Veilig Verkeer Nederland én de politie zijn enthousiast over de plannen van het Verbond van Verzekeraars.
Volgens de verzekeraars is het géén spionage apparatuur dat alles precies in de gaten houdt. Een event recorder neemt steeds de laatste 8 seconden op. Oudere opnames worden continu verwijderd.
De politie ziet de recorder als een goede aanvulling op hun huidige analyse. De politie geeft wel aan dat het géén vervanging is van de huidige analyse, maar een aanvulling daarop.
Volgens verzekeraars is de politie dé aangewezen partij om de gegevens uit te lezen. Verzekeraars zijn in ieder geval niet van plan om dit zelf te doen.
Nieuwe auto’s hebben een data recorder
Nieuwe auto’s hebben vaak al een data recorder in de auto zitten. Deze recorder zit onder de motorkap. Deze recorder slaat gegevens op als de airbag geactiveerd wordt.
Deze data recorder wordt nu al uitgelezen bij zware ongelukken.
EDR verplicht in de hele EU
De Europese Commissie is aan het overleggen of de EDR verplicht moet zijn in de hele EU. Het is één van de voorstellen om de verkeersveiligheid in Europa te verbeteren.
Wanneer deze plannen doorgaan, wordt het per september 2020 verplicht om een EDR in de auto te hebben.
Geschreven door Joost van Herpen
Ik ben Joost, oprichter van Lastenvrij. Deze vergelijkingssite bestaat sinds 2015, maar verdiep me sinds 2008 al in autoverzekeringen.
Ik heb de opleiding Bank en Verzekeringswezen afgerond en studeerde aan de Avans Hogeschool.
Ik was werkzaam bij de SNS Bank, Rabobank én ABN AMRO Bank. Ik was specialist autoverzekeringen bij een vergelijkingssite én was werkzaam bij een serviceprovider, waar ik de verzekeringswereld beter heb leren kennen.
In 2015 heb ik Lastenvrij opgericht om autoverzekeringen voor iedereen goedkoper te maken. Ik bied algemene informatie en geef géén advies.