Vergelijk de goedkoopste fietsverzekeringen van Nederland…

Je hebt een mooi fiets en wilt deze verzekeren.

Op Lastenvrij staan de goedkoopste fietsverzekeringen van Nederland, v.a. 8,34 per maand (inclusief 21% belasting). Vergelijk de premies en voorwaarden van deze fietsverzekeraars en ontdek welke verzekeraars jouw fiets in 2024 het beste kan verzekeren.

Sluit de fietsverzekering rechtstreeks bij de verzekeraar af en betaal geen doorlopende provisie. Vergelijk nu:

Vergelijk de fietsverzekeringen van de volgende verzekeraars

Gespecialiseerd in particuliere verzekeringen

Joost van Herpen behaalde in 2009 zijn studie Finance Banking & Insurance, WFT-basis en WFT Schade Bedrijven & Particulieren. Daar leerde hij over bankproducten en verzekeringen, zoals bijvoorbeeld autoverzekeringen, inboedelverzekeringen, opstalverzekeringen en aansprakelijkheidsverzekeringen. In 2013 behaalde hij zijn Bachelor of Commerce aan de Avans Hogeschool.

Hij was werkzaam bij de SNS, ABN AMRO, Rabobank, Verhoeven Verzekeringen én de Veldsink Groep (VCN) en kent de verzekeringswereld daarom goed. In 2014 richtte hij Lastenvrij op – een onafhankelijke vergelijkingssite in verzekeringen.

Roel Wonders behaalde zijn bachelor in Management, Economie en Recht – met Financiële dienstverlening als afstudeerrichting. Hij is adviseur Duurzaam Wonen, Erkend Hypothecair Planner én adviseur Particuliere Schadeverzekeringen. Hij weet daarom veel van inboedelverzekeringen.

Samen werken ze al zo´n 25 jaar in de financiële dienstverlening en schrijven ze op Lastenvrij over financiële producten. We geven echter geen persoonlijk advies via Lastenvrij.

Fiets Joost van Herpen

Joost van Herpen en Roel Wonders | Weten veel van verzekeringen

Goedkoopste fietsverzekeringen: maart 2024

Onze verzekeringsexperts vergelijken regelmatig fietsverzekeringen van de voordeligste verzekeraars. We hebben dit ook in juni gedaan, voor fietsverzekeringen met alleen diefstaldekking. We hebben de vergelijking gemaakt voor een standaardfiets van 400 euro.

De 5 goedkoopste fietsverzekeringen zijn van ENRA, Univé, Kingpolis, Allianz Global Assistance en Unigarant. De goedkoopste fietsverzekering is af te sluiten bij ENRA voor 1,87 euro per maand. Univé is ook goedkoop met een premie van 2,06 euro per maand en Kingpolis kost slechts 2,08 euro per maand.

Deze bedragen zijn inclusief 21% assurantiebelasting. Vergelijk nu alle premies, maar kijk ook welke verzekeraar de beste polisvoorwaarden heeft:

ENRA

€ 1,87 p.m.

Univé logo

€ 2,06 p.m.

Kingpolis

€ 2,08 p.m.

Allianz Global Assistance

€ 2,09 p.m.

Unigarant

€ 2,29 p.m.

Op 03-06-2023 hebben we alle fietsverzekeringen vergeleken voor een nieuwe fiets van 400 euro voor de postcode 9057 RD.

Wat is een fietsverzekering?

Een fietsverzekering verzekert jouw fiets tegen schade en diefstal. Sommige fietsverzekeringen bieden alleen dekking tegen diefstal en andere ook tegen schade na een ongeluk. Verder zijn er ook nog fietsverzekeringen die pechhulp meeverzekeren.

Je verzekert dus vooral de eigen fiets. Wanneer jij met jouw fiets bijvoorbeeld een voetganger of auto aanrijdt, dan dekt jouw Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren de schade aan degene die jij hebt aangereden. Wanneer je een uitgebreide fietsverzekering hebt, dan dekt jouw fietsverzekering de schade aan jouw eigen fiets.

Welke fietsen zijn te verzekeren?

Nederland is bekend als hét fietsland. Volgens schattingen waren er in Nederland in 2021 zo’n 21 miljoen fietsen. Vrijwel alle soorten fietsen zijn te verzekeren met een fietsverzekering.

Hieronder staan voorbeelden van fietsen die te verzekeren zijn:

  • Gewone fiets
  • Stadsfiets
  • Gewone fiets met trapondersteuning (E-bike)
  • Mountainbike
  • Racefiets
  • Bakfiets
  • Kinderfiets
  • Ligfiets
  • Speed pedelec
  • Tandem
  • Vouwfiets

 

Is een fietsverzekering verplicht?

Het is in Nederland niet verplicht om een fietsverzekering af te sluiten. In tegenstelling tot de verplichting om een auto te verzekeren is er dus geen wettelijke verplicht om een fiets te verzekeren. Het is echter wel verstandig om een Aansprakelijkheidsverzekering (AVP) af te sluiten voor schade die jij met jouw fiets aanricht en eventueel nog een fietsverzekering af te sluiten voor schade aan de eigen fiets.

Is een fiets al verzekerd op de inboedelverzekering?

Je hebt waarschijnlijk al een inboedelverzekering en wilt weten of jouw fiets verzekerd is op deze inboedelverzekering. Het antwoord is dat de fiets doorgaans op de inboedelverzekering verzekerd is tegen diefstal, maar alleen als deze binnen in een huis, appartement of schuur staat. 

Vaak wordt er nog als voorwaarden gesteld dat het bijgebouw, zoals een schuur, vast moeten zitten aan de woning. Wanneer het bijgebouw niet aan de woning vast zit, dan kan de verzekeraar bijvoorbeeld de eis stellen dat het gebouw goed op slot moet zitten (met een vast slot).

De fiets is doorgaans ook alleen verzekerd als er braakschade is. Voorbeelden van braakschade zijn kapotte sloten en geforceerde deuren. Deze bewijzen namelijk dat er echt is ingebroken en dat de fiets dus echt gestolen is.

De inboedelverzekering dekt doorgaans alleen diefstalschade en dus géén schade aan de fiets, bijvoorbeeld omdat deze omvalt. Verder dekt de inboedelverzekering geen schade aan de fiets na een aanrijding. Je sluit hiervoor een aparte fietsverzekering af. De fietsverzekering heeft vaak dus een veel betere dekking dan de inboedelverzekering.

Welke fietsverzekeraars zijn er?

We hebben in Nederland vele tientallen verzekeraars, maar niet alle verzekeraars bieden een speciale fietsverzekering aan. Een bekende Nederlandse fietsverzekeraar is Unigarant. Daarnaast zijn Allianz Global Assistance, Univé, Kingpolis, ENRA, Inshared, Hema en Centraal Beheer populaire aanbieders.

Welke soorten fietsverzekeringen zijn er?

Fietsverzekeraars bieden twee verschillende dekkingen aan: de dekking tegen diefstal en de dekking tegen diefstal en schade.

De meest uitgebreide verzekering is natuurlijk beter, omdat deze een betere financiële bescherming biedt tegen schade. Deze uitgebreide verzekeringen zijn natuurlijk wel iets duurder, dan een simpele fietsverzekering die alleen dekking biedt tegen diefstal.

Hieronder staan alle fietsverzekeringen:

Diefstal

Standaard meegenomen in de fietsverzekering

Dekking

Deze verzekering keert een vergoeding uit wanneer de fiets wordt gesloten.

Diefstal + Schade

De meest uitgebreide fietsverzekering

Dekking

Deze verzekering biedt dekking voor als jouw fiets wordt gestolen, maar ook als deze beschadigd raakt, bijvoorbeeld wanneer de fiets omvalt of als jij betrokken raakt bij een aanrijding.

Aanvullende fietsverzekeringen

Verzekeraars bieden twee standaarddekkingen aan, maar ook een paar aanvullende fietsverzekeringen. Deze aanvullende verzekeringen zorgen voor meer gemak of een betere dekking. Hieronder staan de aanvullende verzekeringen die de meeste fietsverzekeraars aanbieden:

Pechhulp

Je kunt met een fiets, zoals met een auto, natuurlijk ook pech onderweg krijgen. Je kunt bijvoorbeeld te maken krijgen met een lekke band, kettingproblemen of geknapte remkabels. Bij elektrische fietsen kunnen specifieke problemen ontstaan, zoals een kapotte accu of motor.

Wanneer u een fietsverzekering met pechhulp afsluit, dan kan de verzekeraar bepaalde problemen mogelijk direct verhelpen, zoals een lekke band. Wanneer een probleem niet direct te verhelpen is, dan bieden verzekeraars vaak een breng- en haalservice aan.

Wanneer het niet meer mogelijk is om met de fiets te rijden, dan brengt de verzekeraar jou en jouw fiets doorgaans naar een adres naar keuze. Het is ook mogelijk om de fiets bij de fietsenmaker af te laten zetten, zodat deze kan worden gerepareerd.

De aanvullende pechulpverzekering voorkomt daarmee een hoop gedoe. Je voorkomt namelijk dat je ergens strandt met een kapotte fiets en niemand kunt regelen die je naar huis brengt (en de fiets naar de fietsenmaker brengt).

Ongevallen

Je kunt vaak ook een ongevallenverzekering toevoegen aan de fietsverzekering. Deze ongevallenverzekering keert vaak een vast bedrag uit bij overlijden of blijvende invaliditeit – dus als jij door het ongeluk lichamelijke of geestelijke beperkingen hebt opgelopen.

Verzekeraars hanteren verschillende standaardbedragen. Zo kan de ene verzekeraar bijvoorbeeld maximaal 5.000 euro uitkeren bij overlijden en 10.000 euro bij blijvende invaliditeit, terwijl een andere verzekeraar maximaal 7.500 euro uitkeert bij overlijden en 15.000 bij blijvende invaliditeit.

Is schade door slijtage verzekerd?

Jouw fiets is dus te verzekeren tegen diefstal of tegen diefstal én schade, maar is slijtage van de fiets ook verzekerd? Over het algemeen biedt een fietsverzekering geen dekking tegen slijtage.

Slijtage wordt gezien als normale gebruiksslijtage, die ontstaat door gebruik te maken van de fiets. Voorbeelden van onderdelen die kunnen slijten zijn de banden, de ketting, de remblokken en de versnellingen.

De reden dat verzekeraars doorgaans geen dekking bieden tegen slijtage, is omdat een verzekering bedoeld is om onverwachte, plotselinge gebeurtenissen te verzekeren. Slijtage is geen onverwachte, plotselinge gebeurtenis, omdat slijtage aan de onderdelen van een fiets normaal is.

Verder kan slijtage worden beperkt door goed onderhoud aan de fiets. Het onderhoud van de fiets is echter de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de fiets – en niet van de verzekeraar.

Hoe duur is een fietsverzekering?

Een fietsverzekering is over het algemeen niet zo duur. Vaak is een fiets al vanaf enkele euro’s per maand te verzekeren. De prijs van een gemiddelde standaardfiets is ongeveer 400 euro. De gemiddelde prijs van een standaard fietsverzekering voor deze fiets is  tussen de 3 en 6 euro per maand.  Wanneer we de diefstaldekking toevoegen aan deze standaard fietsverzekering wordt de premie zo’n 4 tot 8 euro per maand.

Elektrische fietsen zijn iets duurder dan normale fietsen. De gemiddelde prijs van een elektrische fiets is ongeveer 2.500 euro. De gemiddelde fietsverzekering voor een elektrische fiets kost tussen de 5 en 10 euro per maand voor diefstaldekking. Wanneer we de schadedekking toevoegen dan komt de premie uit op zo’n 6 tot 15 euro per maand. 

Hoe wordt de premie van een fietsverzekering bepaald?

Je weet nu wat de gemiddelde fietsverzekering kost, maar de uiteindelijke prijs is voor iedereen anders. De prijs wordt namelijk bepaald door verschillende factoren. Daarbij geldt de simpele regel ”hoe groter het risico voor de verzekeraar, hoe duurder de verzekering”.

Hieronder staan de belangrijkste factoren die het risico voor de verzekeraar én dus de premie van de fietsverzekering bepalen:

Woonplaats

Zoals ook de prijs van een autoverzekering wordt bepaald door de woonplaats, wordt ook de prijs van de fietsverzekering bepaalt door de plaats waar jij woont.

Jouw woonplaats heeft een vrij grote invloed op de premie. Zo kan het ongeveer dubbel zo duur zijn om een fiets te verzekeren in een grote, drukke stad ten opzichte van een klein, rustig dorp.

In een grote stad, zoals bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, is het veel drukker op de weg. De kans op ongelukken neemt daardoor toe. Verder neemt ook de kans op diefstal toe, omdat er in grotere steden meer fietsen worden gestolen. In kleine dorpen is het rustiger op de weg, waardoor de kans op ongelukken afneemt.

In kleine dorpen is er ook meer sociale controle. Veel mensen kennen elkaar en hebben een grotere betrokkenheid bij elkaars leven. Hierdoor neemt ook de kans op diefstal van fietsen af. De verzekeraar loopt daardoor minder risico, waardoor de premie laag kan blijven.

Leeftijd

De leeftijd van de fietser bepaalt ook de prijs van de fietsverzekering.

Vaak is een fietsverzekering het duurste voor jongeren, die bijvoorbeeld rond de 20 jaar zijn. Vervolgens wordt de premie stapsgewijs goedkoper naarmate de verzekeringnemer ouder wordt. De goedkoopste leeftijd om een fiets te verzekeren wordt vaak bereikt vanaf 35 jaar. Daarna speelt de leeftijd vaak geen rol meer bij het bepalen van de premie. Iemand van 36 jaar betaalt dus vaak evenveel premie als iemand van 65 jaar.

Jongeren rijden wat minder voorzichtig, drinken misschien vaker voor ze op de fiets stappen en hebben minder ervaring. Daarom is de fietsverzekering voor jeugdige fietsers duurder. Fietsers boven de 35 jaar veroorzaken volgens de schadecijfers van verzekeraars minder ongelukken. Voor deze fietsers is het daarom goedkoper om een fiets te verzekeren.

Fiets

Bij het vergelijken van fietsverzekeringen wordt altijd eerst gevraagd naar het type fiets. Je kunt kiezen uit alle standaard fietsen, zoals een ”Gewone” fiets, een bakfiets, een racefiets, een kinderfiets, een tandem en een mountainbike.

De ”Gewone” stadsfietsen zijn vaak het voordeligste om te verzekeren. ”Speciale fietsen”, zoals bijvoorbeeld elektrische fietsen, moutainbikes, racefietsen en tandems zijn duurder om te verzekeren.

Elektrische fietsen zijn vaak wat duurder om te verzekeren. Niet alleen omdat ze vaak duurder zijn qua aanschaf, maar ook omdat ze diefstalgevoelig zijn (door de hoge waarde).

Verder is het ook duurder om een mountainbike of racefiets te verzekeren. Deze fietsen zijn namelijk gemaakt om te presteren. Mountainbikes worden gebruikt op onverharde paden en bergen, die onvoorspelbaar zijn. De kans op valpartijen neemt daarom toe. Racefietsen worden gebruikt om hoge snelheden te maken (op openbare wegen). Hogere snelheden zorgen voor meer risico op ongelukken en dus een hogere premie.

Daarnaast worden er grote afstanden gereden op mountainbikes en racefietsen. De kans op schade neemt daardoor ook toe, waardoor het risico voor de verzekeraar toeneemt en dus de premie hoger wordt.

Op een tamdem zitten twee fietsers. Het gewicht neemt daarom toe en een hoger gewicht zorgt voor meer schade bij een ongeluk. Verder is het moeilijker om te fietsen op een tandem, omdat de fiets bestuurd wordt door twee personen.

Aanschafwaarde

De aanschafwaarde – dus de prijs waarvoor jij de fiets gekocht hebt – bepaalt voor een groot deel hoe duur de fietsverzekering is. De waarde van de fiets bepaalt namelijk het risico dat de verzekeraar loopt.

Wanneer een fiets van 250 euro gestolen wordt of beschadigd raakt, dan hoeft de verzekeraar maximaal 250 euro uit te keren. Wanneer er een fiets van 3.000 euro gestolen wordt of beschadigd wordt, dan moet de verzekeraar mogelijk 3.000 euro uitkeren.

Daarom is het natuurlijk veel duurder om een fiets van 3.000 euro te verzekeren.

Aanschafwaarderegeling

Sommige verzekeraars bieden de mogelijkheid om de termijn van de aanschafwaarderegeling te verlengen. Deze is dan bijvoorbeeld standaard 1 jaar, maar kan verlengt worden tot 3 jaar. Je moet dan natuurlijk wel meer premie betalen.

De aanschafwaarderegeling van een fietsverzekering zorgt ervoor dat jij gedurende deze periode de aanschafwaarde van de fiets terugkrijgt. Je krijgt dus binnen deze periode het bedrag terug waarvoor jij de fiets hebt gekocht. Daarbij wordt de fiets dus niet in waarde afgeschreven, wat normaal gesproken wel zo is.

Dekking

Hoe uitgebreider de dekking, hoe duurder de fietsverzekering is. Sommige verzekeraars bieden slechts één dekking aan. Deze verzekering biedt vaak dekking voor (poging tot) diefstal en beschadiging.

Andere verzekeraars bieden meerdere dekkingen aan, bijvoorbeeld alleen diefstal óf diefstal en schade aan de fiets.

Het is natuurlijk goedkoper om alleen de diefstaldekking te kiezen. De uitgebreidere dekking, waarbij dus ook schade aan de fiets verzekerd is, is natuurlijk iets duurder.

Aanvullende dekkingen

Je kunt bij een fietsverzekering ook een aantal aanvullende verzekeringen afsluiten. Voorbeelden van aanvullende fietsverzekeringen zijn aansprakelijkheid, rechtsbijstand, ongevallenverzekering opzittenden en de thuisbrengservice bij pech.

Deze aanvullende verzekeringen kosten natuurlijk ook geld. Hoe meer aanvullende verzekeringen, hoe duurder de fietsverzekering wordt.

Eigen risico

Het eigen risico bepaalt ook de hoogte van de premie. Het eigen risico is het deel van de schade die jij voor eigen rekening moet nemen. Wanneer de schade bijvoorbeeld 1.000 euro is en het eigen risico is 100 euro, dan krijg jij maar 900 euro vergoedt.

Je kunt bij sommige verzekeraars kiezen voor een hoger eigen risico, bijvoorbeeld van 300 euro. Wanneer de schade dan 1.000 euro is, dan krijg jij maar 700 euro vergoedt. Je moet namelijk de eerste 300 euro van de schade voor eigen rekening nemen.

Omdat de verzekeraar dan minder hoeft uit te keren, wordt de fietsverzekering goedkoper. Je krijgt dus korting op de premie door een hoger eigen risico te kiezen.

Over Lastenvrij

Wanneer jouw financiële verplichtingen niet meer als een last voelen, ben jij vrij.

Wij helpen met het verlagen van deze vaste lasten en zorgen daarmee dus voor meer vrijheid. Vrijheid is de mogelijkheid om eigen keuzes te maken.

We vinden vrijheid het belangrijkste wat er is, maar deze (financiële) vrijheid is de afgelopen jaren onder druk komen te staan. Steeds meer Nederlanders hebben moeite met het betalen van de rekeningen.

Als we allemaal actie ondernemen en onze vaste lasten verlagen, hebben we niet alleen meer persoonlijke vrijheid, maar zijn we als maatschappij ook weerbaar.

Verlaag nu jouw vaste lasten en begin met jouw fietsverzekering:

Voordelen

Opgericht in 2014

Opgericht door een specialist in autoverzekeringen

Helpt met meer financiële vrijheid

In 30 seconden een compleet overzicht met vrijwel alle autoverzekeringen

Sinds 2023 ook inboedelverzekeringen, fietsverzekeringen, dierenverzekeringen en energie

Samen met (kennis)partners werken aan de beste vergelijkingssite

Goede, begrijpelijke informatie – in tekst en video

Auto verzekeren voor kind ouders
Verzekeringsplicht auto Joost
Schadeverzekering inzittenden Joost

Kenmerken

Gespecialiseerd in autoverzekeringen sinds 2008

Lastenvrij is in 2015 opgericht door Joost van Herpen, die zich sinds 2008 in autoverzekeringen verdiept. Tussen 2006 en 2009 studeerde hij Finance Banking & Insurance in ‘s-Hertogenbosch. Gedurende zijn opleiding was hij werkzaam bij de ABN AMRO, de RABO bank en de SNS bank.

Na het behalen van zijn diploma studeerde hij Small Business en Retailmanagement aan de Avans Hogeschool, terwijl hij werkzaam was bij Verhoeven Verzekeringen en Goedkopeautoverzekering. In 2008 specialiseerde hij zich volledig in autoverzekeringen.

In 2013 behaalde hij zijn Bachelor of Commerce en begon hij bij VCN Verzekeringen – onderdeel van de Veldsink Groep. Terwijl hij werkzaam was in de verzekeringswereld richtte hij in 2014 deze vergelijkingssite op met als doel: verzekeringen voor iedereen goedkoper maken.

Sinds 2022 werkt Lastenvrij samen met Roel Wonders. Roel is Erkend Hypothecair Plannen en verzekeringsadviseur. Hij behaalde zijn bachelor in Management, Economie en Recht – met Financiële dienstverlening als afstudeerrichting. 

Geen eigendom van verzekeraar, tussenpersoon of investeerder

We werken niet alleen samen met verzekeraars, zoals Aegon, Allianz Direct, ABN AMRO, ASR, Centraal Beheer, Ditzo, FBTO, HEMA, Menzis, Nationale Nederlanden, OHRA, ONVZ en Univé. We werken ook samen met aanbieders van vergelijkers en tussenpersonen, zoals de Vergelijkgroep en Roel Wonders.

Ondanks dat we samenwerken met verzekeraars en tussenpersonen, zijn we onafhankelijk. Lastenvrij is niet in handen van een verzekeraar, een tussenpersoon of een investeringsmaatschappij.

Geen bemiddeling

We zijn géén tussenpersoon of verzekeraar en kunnen daardoor de goedkoopste verzekeraars vergelijken. We geven echter géén advies en bemiddelen nooit. De informatie op Lastenvrij is puur informatief. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. De polis van de verzekeraar is leidend.

Bedrijfsgegevens

Lastenvrij
Gounodlaan 43
5653 AZ Eindhoven

Kamer van Koophandel: 62812742

AFM-nummer vergelijker: 12012535

Linkedin: Roel Wonders

Facebook: 1.100 volgers

Contactgegevens

bereikbaar van ma t/m za van 8.30 – 18.00u

E-mail

Binnen 2 werkdagen een reactie

Partners

Bronnen

Veel gestelde vragen over fietsverzekeringen

Hieronder staan vragen die vaak gesteld worden over fietsverzekeringen:

Over de voorwaarden

Wat is een ART-slot?

Wanneer je jouw fiets wilt verzekeren tegen diefstal, dan eist de verzekeraar vaak dat er een goedgekeurd ART-slot op de fiets zit. Het slot zorgt namelijk voor een kleinere kans op diefstal en dus een kleinere kans dat de verzekeraar de schade moet vergoeden. ART-sloten worden gekeurd door de Stichting ART. Het doel van de Stichting ART is het voorkomen van diefstal van tweewielers, zoals fietsen, bromfietsen en motoren.

Op alle ART-sloten staat een label met het ART-keurmerk, het aantal sterren en een goedkeurnummer van 4 cijfers. De sterren op het ART-slot laten zien hoe goed het slot is. Hoe meer sterren, hoe meer bescherming het slot biedt tegen diefstal. De sloten met de beste bescherming hebben 5 sterren.

Vaak eisen fietsverzekeraars dat de fiets op slot wordt gezet met een ART-slot met ten minste 2 sterren. Je kunt bij diefstal dan alleen vragen om een schadevergoeding als de fiets ook echt op slot stond met een ART-slot met 2 sterren.

Het is belangrijk om de polisvoorwaarden van de verzekeraar door te nemen en te kijken welke eisen er worden gesteld aan het op slot zetten van de fiets. Verschillende verzekeraars kunnen hier verschillende regels voor hebben.

Je moet bij het afsluiten van een fietsverzekering vaak het sleutelnummer doorgeven. Deze wordt dan door de verzekeraar op de verzekeringspolis gezet. Verzekeraars vragen naar het sleutelnummer, om te voorkomen dat iemand anders een schadeclaim kan indienen voor een gesloten fiets met een andere sleutel. Het sleutelnummer is namelijk een uniek nummer dat gekoppeld is aan een specifieke sleutel van een fiets.

Joost van herpen met fietsslot