Wakker blijven tijdens het rijden, hoe doe je dat?

Geschreven op 20-11-18
Leestijd: 2 minuten
door Joost van Herpen
door Joost van Herpen
Je bent aan het autorijden en merkt dat je moeite hebt met wakker blijven. Je begint vermoeide ogen te krijgen, hebt moeite met focussen of bent aan het dagdromen.

Het kan gevaarlijk zijn om achter het stuur te zitten wanneer je moe bent. Je bent minder alert en hebt een minder goed reactievermogen.

Het is daarom verstandiger om alleen te rijden als je fit bent, maar misschien zit er niets anders op dan toch naar huis te rijden.

Graag geven we een aantal goede tips om wakker te blijven in de auto. Zo hopen we het verkeer veiliger te maken, waardoor er minder ongelukken gebeuren.

Hierdoor hoeven verzekeraars minder schades uit te keren en worden autoverzekeringen uiteindelijk voor iedereen voordeliger.

Hier zijn 9 tips om wakker te blijven tijdens het rijden. Vergelijk daarna even alle autoverzekeringen...

1. Cafeïne

Cafeïne is een wondermiddel om wakker te blijven, ook achter het stuur. Cafeïne heeft op oppeppende werking en neemt de vermoeidheid weg.

Daarnaast wordt het concentratievermogen beter, wat nodig is tijdens het autorijden.

Neem daarom voor het rijden koffie of bijvoorbeeld Red Bull. Het nadeel is misschien dat als je thuis bent, je meer moeite hebt met slapen.

2. Airco aan óf een raam open zetten

Het is misschien lekker om te rijden met de verwarming aan, zeker in de winter.

Wanneer je moe bent is het alleen een minder goed idee. Je kunt namelijk nog slaperiger worden van de warme lucht.

Zet in plaats daarvan een raam open óf zet de airco aan. Op deze manier komt er frisse lucht in de auto, waardoor je makkelijk wakker kunt blijven.

3. Muziek luisteren

Volledige stilte óf alleen het geluid van de motor kan zeer slaapverwekkend zijn.

Muziek daarentegen kan een oppeppende werking hebben, zeker muziek met een stevige beat. Zorg daarnaast voor voldoende variatie of luister naar nieuwe muziek.

Het is daarnaast een goede tip om mee te zingen tijdens het rijden, voor sommigen althans.

4. Rij een nieuwe route

Wanneer je moe bent en naar huis moet rijden van het werk, is het aan te raden om eens een andere route te kiezen.

Je hebt de route van het werk naar huis al vele keren gereden en rijdt hem daarom zonder na te denken.

Wanneer je een nieuwe route kiest, moet je nadenken over de route, waardoor je makkelijk wakker kunt blijven.

5. Stop regelmatig even

Wanneer je ver moet rijden, omdat je bijvoorbeeld op vakantie gaat, is het aan te raden om regelmatig even te stoppen.

Ga tijdens deze stop rekken en strekken én loop een rondje over de parkeerplaats. Doe dit bijvoorbeeld elke 2 uur.

Het is voor vrachtwagenchauffeurs zelfs verplicht om iedere 2 uur even te stoppen.

6. Doe een powernap

Een powernap kan wonderen doen. Volgens slaapexperts wordt je al alerter van 10 – 20 minuten slaap en krijg je meer energie.

Wanneer je een verre reis moet maken, kun je ook stoppen op een parkeerplaats om een powernap te doen. Je kunt na een powernap veiliger deelnemen aan het verkeer.

7. Praten met passagiers

Wanneer je samen met andere passagiers in de auto zit, is het aan te raden om een gesprek aan te gaan. Het is eenvoudiger om wakker te blijven tijdens een gesprek.

8. Afwisselen met een andere bestuurder

Wanneer je samen met andere passagiers in de auto zit, is het nog slimmer om elkaar af te wisselen.

Je kunt bijvoorbeeld iedere 2 uur wisselen van bestuurder. De andere bestuurder kan vervolgens uitrusten en zichzelf opladen om het 2 uur later weer over te nemen.

Zeker bij een verre reis naar een vakantiebestemming is dit dé manier om veilig en fit te rijden.

9. Rijd niet tussen middernacht en 6 uur ‘s morgens

Ga niet rijden tussen middernacht en 6 uur ’s morgens. Bij de meeste mensen is de vermoeidheid dan het meest intens, door de biologische klok.

Wanneer je ver moet rijden, omdat je bijvoorbeeld op vakantie gaat, is het aan te raden om voor het rijden minimaal 7-8 uur te slapen.

Geschreven door Joost van Herpen & Roel Wonders

Joost van Herpen specialiseert zich sinds 2008 in autoverzekeringen. In 2009 behaalde hij zijn studie Finance Banking & Insurance, WFT-basis en WFT Schade Bedrijven & Particulieren. In 2013 behaalde hij zijn Bachelor of Commerce.

Hij was werkzaam bij de SNS, ABN AMRO, Rabobank, Verhoeven Verzekeringen én de Veldsink Groep (VCN) en kent de verzekeringswereld daarom goed. In 2014 richtte hij Lastenvrij op – een onafhankelijke vergelijkingssite in autoverzekeringen.

Roel Wonders behaalde zijn bachelor in Management, Economie en Recht – met Financiële dienstverlening als afstudeerrichting. Hij is adviseur Duurzaam Wonen, Erkend Hypothecair Planner én adviseur Particuliere Schadeverzekeringen.

Samen werken ze al zo´n 25 jaar in de financiële dienstverlening en schrijven ze op Lastenvrij over financiële producten. We geven echter geen persoonlijk advies via Lastenvrij.

Hulp nodig?

bereikbaar van ma t/m za van 8.30 - 18.00u

E-mail

Binnen 2 werkdagen een reactie

Joost van Herpen en Roel Wonders

Autoverzekeringen vergelijken

Ontdek binnen 30 seconden wat op dit moment de goedkoopste autoverzekering is:

Static Template
[foobar id="88208"]