Schadesturing is de norm geworden
Sinds 2013 omarmen steeds meer verzekeraars schadesturing. In 2017 is het de norm dat schades worden hersteld door een aangesloten hersteller.
Lagere kosten
Verzekeraars kunnen goede deals sluiten, door reparateurs veel klanten te beloven. Hierdoor dalen de reparatietarieven én daarmee de kosten voor de verzekeraar.
Geen eigen risico
Vaak vergoeden verzekeraars 100% van de schade die wordt gerepareerd door een aangesloten hersteller, doordat het eigen risico komt te vervallen.
Dit is een positieve prikkel om klanten naar een aangesloten hersteller te sturen.
Straffen bij keuze voor andere hersteller
Sommige verzekeraars gebruiken een negatieve prikken. Ze straffen klanten die naar een niet-aangesloten hersteller gaan, door een extra eigen risico in rekening te brengen.
Bij sommige verzekeraars kan het eigen risico oplopen tot 700 euro! Sommige verzekeraars gaan zó ver in hun schadesturing, dat ze de schade helemaal niet vergoeden.
Wat zijn de voor- en nadelen van schadesturing?
Voordelen
Door te sturen bij schadeherstel kunnen verzekeraars de kosten lager houden. Hierdoor kunnen ze goedkope autoverzekeringen aanbieden.
Daarnaast is het eigen risico lager en zeggen ze de kwaliteit van schadeherstel te waarborgen.
Nadelen
Schadesturing heeft ook een aantal nadelen. Veel herstellers voelen zich uitgeknepen, omdat ze onder de kostprijs moeten werken.
Dit kan een negatief effect hebben op de kwaliteit van de reparaties. Daarbij zijn er herstellers die niet repareren met de originele onderdelen.
Informatie over schadesturing staat in de polisvoorwaarden of op de groene kaart
Kijk voor je de schade laat herstellen in de polisvoorwaarden of op de groene kaart of je keuzevrijheid hebt.
Wanneer je naar een hersteller gaat én je geeft direct opdracht om de schade te herstellen, kun je later te maken krijgen met een enorme tegenvaller.
Het kan dan zijn dat de verzekeraar een hoger eigen risico in rekening brengt óf de schade slechts deels of zelfs helemaal niet vergoedt!