De tegenpartij wil het schadeformulier niet ondertekenen en opsturen, wat nu?

Gepubliceerd op: 12 januari 2019 geschreven door Joost van Herpen

Je hebt een aanrijding gehad met een andere bestuurder. Je wilt de schade zo snel mogelijk regelen, zodat de auto kan worden gerepareerd.

Wat als de tegenpartij niet wil meewerken aan het afhandelen van de schade, bijvoorbeeld doordat de tegenpartij geen handtekening wil zetten, geen schadeformulier wil invullen of ontkent schuldig te zijn aan de aanrijding?

Wanneer de tegenpartij niet wil meewerken aan de afhandeling van de schade, dan kan het langer duren voor de schade is afgehandeld.

Lees nu alles over het regelen van een schade met iemand die niet wil meewerken…

De tegenpartij wil geen schadeformulier opsturen

Als de tegenpartij geen schadeformulier wil invullen en opsturen, dan kan het langer duren voordat de schade wordt afgehandeld. Verzekeraars gebruiken het schadeformulier namelijk om te beoordelen wie aansprakelijk is voor de schade.

Wanneer de tegenpartij het schadeformulier niet wil opsturen, dan zal de verzekeraar hier een aantal keer om vragen.

Verplicht om mee te werken aan de schadeafhandeling

Volgens de polisvoorwaarden is het verplicht om mee te werken aan de schadeafhandeling. De verzekeraar van de tegenpartij zal meerdere keren om een schadeformulier vragen.

Wanneer de tegenpartij na alle verzoeken nog geen schadeformulier wil opsturen, dan komt het voor dat de verzekeraar de schade vergoedt in het nadeel van de tegenpartij.

Vervolgens zal de verzekeraar de polis van deze tegenpartij beëindigen wegens het niet mee werken aan de schadeafhandeling.

De tegenpartij wil geen handetekening op het schadeformulier zetten, wat nu?

Autoverzekeraars behandelen een autoschade op basis een (online) ingevuld schadeformulier. Wanneer je een schadeformulier hebt ingevuld, stuur je deze naar je verzekeraar.

De verzekeraar van de tegenpartij wil hiervan een kopie ontvangen.

Wanneer je schadeformulier niet door de tegenpartij ondertekend is, dan neemt de verzekeraar je verhaal niet zomaar als waarheid aan.

De verzekeraar van de tegenpartij wil namelijk van de eigen verzekerde weten horen wat er gebeurd is. Wanneer het schadeformulier niet ondertekend is, heeft deze minder waarde.

Ondertekenen met opmerking bij ”mijn opmerkingen”

Wanneer de tegenpartij geen handtekening wil zetten, dan kun je vragen of die eerst zijn opmerkingen wil plaatsen bij vraag 14 ”mijn opmerkingen”.

Hier kan de tegenpartij aangeven waarom die het niet eens is met de omschrijving op het schadeformulier.

Vervolgens kan die een handtekening zetten. Op deze manier heb je toch een handtekening van de tegenpartij, waardoor verzekeraars de schade sneller kunnen afhandelen.

Allebei een eigen schadeformulier invullen

Proberen om alsnog één verhaal op papier te zetten, waarmee beide partijen het eens zijn.

Wanneer de tegenpartij het oneens is met hetgeen er op het schadeformulier staat, dan kunnen beide partijen een eigen schadeformulier opsturen en opsturen naar de verzekeraar.

Getuigenverklaringen

Verzamelen direct na een aanrijding zoveel mogelijk getuigen.

Deze getuigen kunnen van pas komen bij het afhandelen van de schade, zeker wanneer de tegenpartij niet wil meewerken of ontkent aansprakelijk te zijn.

Wanneer verzekeraars niet kunnen bepalen wie aansprakelijk is, kunnen getuigenverklaringen de doorslag geven.

Lees alles over het opstellen van een getuigenverklaring

Bewijsmateriaal verzamelen

Verzamelen naast getuigen meer bewijsmateriaal om de schade af te handelen met iemand die niet wil meewerken. Denk hierbij een video’s van de dashboardcamera, foto’s van de plaats van het ongeval en een politierapport.

Wanneer je een rechtsbijstand hebt, kun je hulp vragen bij het verhalen van de schade.

Lees meer over rechtsbijstand

Geschreven door Joost van Herpen

Ik ben Joost, oprichter van Lastenvrij. Deze vergelijkingssite bestaat sinds 2015, maar ik verdiep me sinds 2008 al in autoverzekeringen.

Ik heb de opleiding Bank en Verzekeringswezen afgerond en studeerde aan de Avans Hogeschool.

Ik was werkzaam bij de SNS Bank, Rabobank én ABN AMRO Bank. Ik was specialist autoverzekeringen bij een vergelijkingssite én was werkzaam bij een serviceprovider, waar ik de verzekeringswereld beter heb leren kennen.

In 2015 heb ik Lastenvrij opgericht om autoverzekeringen voor iedereen goedkoper te maken. Ik bied algemene informatie en geef géén advies.

Vragen?

Stel een vraag via Facebook of Linkedin:

Facebook

Joost van Herpen Lastenvrij verzekeringen