Waarom is het niet slim om een schade onderling te regelen?
Hierboven is slechts één voorbeeld beschreven van hoe verkeerd kan aflopen. Het onderling regelen van een autoschade kan op allerlei manieren misgaan.
Sommige mensen zijn oneerlijk en zien het onderling regelen van een schade als kans om misbruik te maken van de situatie. Daarnaast kan het uiteraard ook onbedoeld mislopen, door bijvoorbeeld miscommunicatie.
Wat kan er mis gaan?
Hieronder staat wat er kan gebeuren, nadat je de schade onderling hebt geregeld:
- De tegenpartij wil opeens toch meer geld
- De tegenpartij probeert andere schades ook op jou te verhalen
- De tegenpartij zegt dat je helemaal niks betaald hebt
- De tegenpartij had vrijwel geen schade en je hebt te veel geld gegeven
Finale kwijting
Wanneer je de schade perse onderling wilt regelen, zet het schadebedrag dan op papier. Geef bij het betalen aan dat het om ”finale kwijting” gaat en zet beide een handtekening.
Bij ”finale kwijting” kunnen beide partijen niks meer van elkaar vorderen, als de afspraken die op papier staan worden nagekomen.
Waarom is het slimmer om de schade via de verzekeraar te regelen?
De meeste mensen regelen een autoschade via de verzekeraar. Hieronder staat waarom het slimmer is om de schade via de verzekeraar te regelen:
- De verzekeraar is gespecialiseerd in het regelen van schades
- De verzekeraar kent alle wetten en regels en rechten en plichten van alle partijen
- De verzekeraar kan een expert sturen om de daadwerkelijke schade vast te laten stellen. Hierdoor kan de tegenpartij niet meer schade claimen dan is toegebracht
- Je hebt er weinig omkijken naar. De tegenpartij kan de schade namelijk verhalen bij je verzekeraar
- De verzekeraar legt alle afspraken vast, waardoor er achteraf geen discussies ontstaan
Schade regelen via de verzekeraar en daarna voor eigen rekening nemen
Bij het claimen van een schade kun je schadevrije jaren verliezen. Het kan de reden zijn dat je de schade zelf wilt regelen, maar het is een verkeerde gedachte.
Bij de meeste verzekeraars is het mogelijk om de schade voor eigen rekening nemen, nadat de verzekeraar de schade heeft betaald aan de tegenpartij. Vervolgens wordt het verlies van schadevrije jaren én de eventuele premieverhoging teruggedraaid.
Schade claimen of zelf betalen?
Vraag de verzekeraar of deze wil berekenen wat voordeliger is: de schade claimen op de verzekering en hierdoor schadevrije jaren verlies óf de schade zelf betalen en hierdoor géén schadevrije jaren verliezen.
Zo is het dus mogelijk om de schade toch via de verzekeraar te regelen, maar uiteindelijk zelf voor eigen rekening neemt om het verlies van schadevrije jaren te voorkomen.
Hierdoor is het helemaal niet nodig om de schade onderling in orde te maken en zo het risico te lopen dat het verkeerd afloopt.
Je hebt schade aan je auto door toedoen van een ander en die wil de schade onderling regelen…
Het kan ook zijn dat je zelf schade oploopt door een tegenpartij en dat die voorstelt om de schade onderling te schikken.
Vervolgens stelt deze tegenpartij voor om een paar honderd euro contact te geven.
Wat kan er mis gaan?
Dit kan ook op allerlei manieren misgaan. Want misschien is de schade veel hoger dan een paar honderd euro en is dat in eerste instantie moeilijk te zien. Laat de schade eerst schatte door een autogarage.
Wat als de tegenpartij geen schadeformulier wil invullen?
Wanneer de bestuurder geen schadeformulier wil invullen, neem dan contact op met de politie. Schrijf voor alle zekerheid het kenteken van de tegenpartij op. De politie kan vervolgens zien wie de verzekeraar van de tegenpartij is.
Volgens het rechtstreeks vorderingsrecht, dat onderdeel is van de Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen, kun je de schade vervolgens rechtstreeks verhalen op de verzekeraar van de tegenpartij.
Hierdoor hoeft je dus niks meer te regelen met de tegenpartij, die niet mee wil werken.
Help! de tegenpartij wil niet meewerken aan het afhandelen van de schade, wat nu?