Waarom stellen verzekeraars vragen?
Autoverzekeraars willen het liefst zo min mogelijk schades uitbetalen. Wanneer ze veel schades moeten uitbetalen, worden de autoverzekeringen voor alle klanten duurder.
Daarom hebben verzekeraars het liefst klanten zonder bijzonderheden, zoals een strafblad, een alcohol verleden óf betalingsproblemen.
Schadecijfers van verzekeraars
De statistieken van verzekeraars kunnen bijvoorbeeld laten zien dat iemand met een strafblad, eerder een schade claimt dan iemand zonder een strafblad.
Of dat iemand met betalingsproblemen in het verleden, een grotere kans heeft om opnieuw betalingsproblemen te krijgen.
Omdat een verzekeraar zo min mogelijk schades wil uitkeren én niet continu achter de premie wil aangaan, kunnen ze een aanvraag afwijzen.
Acceptatievragen
Om te pijlen of een verzekeraar te maken heeft met ”een goede klant” stellen ze bij afsluiten van een autoverzekering een aantal acceptatievragen.
Hier wordt bijvoorbeeld gevraagd of je ooit een rijontzegging hebt gehad, of je een strafblad hebt en of je ooit bent geweigerd door een verzekeraar.
Het is volgens de mededelingsplicht verplicht om deze vragen eerlijk te beantwoorden. Verder kan een verzekeraar zelf van alles nakijken, waardoor het geen zin heeft om te liegen bij de acceptatievragen. Dit kan het alleen maar erger maken!
Lees alles over de acceptatievragen
Eerlijkheid duurt het langst
Zoek naar een autoverzekeraar die wil meedenken, in plaats van een verzekeraar die geen acceptatievragen stelt.
Verzekeraars hebben een enorme hekel aan mensen die liegen. Andersom zijn er verzekeraars die eerlijkheid waarderen en misschien toch een autoverzekering willen aanbieden, ondanks problemen in het verleden.
Informeer verzekeraars daarom zo uitgebreid mogelijk over het probleem. Probeer uit te leggen hoe het probleem ontstaan is én waarom het in de toekomst niet meer zal voorkomen.
Uiteraard biedt dit geen garantie dat je een autoverzekering kunt afsluiten, maar je kunt het in ieder geval proberen.
Bijvoorbeeld
Je hebt in het verleden betalingsproblemen gehad, omdat je je baan verloor. Hierdoor is de vorige autoverzekering beëindigd wegens wanbetaling.
Je hebt nu weer een baan en hebt daarvoor een auto nodig, die een autoverzekering moet hebben. De verzekeraar heeft moeite met je betalingsverleden, maar je kunt uitleggen waarom dit probleem is ontstaan.
Je kunt uitleggen dat je nu geld hebt om de premie te betalen. Je zou daarbij kunnen voorstellen om de premie voor een heel jaar ineens te betalen, zodat de verzekeraar minder risico loopt op wanbetaling.
Probeer meerdere verzekeraars
In Nederland zijn vele verzekeraars actief. Iedere verzekeraar kijkt anders naar het accepteren van ”mensen met problemen”.
De ene verzekeraar is misschien heel streng voor wanbetalers en iets minder streng voor mensen met een strafblad.
De andere verzekeraar is misschien heel streng voor mensen die ooit een rijontzegging hebben gehad en minder streng voor mensen met een malusregistratie.
Door meerdere verzekeraars te benaderen, wordt de kans groter dat je toch een autoverzekering kunt afsluiten.
Ga naar de vergelijker om te kijken welke autoverzekeringen nu goedkoop zijn.
De Vereende
Het kan natuurlijk voorkomen dat je écht geen autoverzekering kunt afsluiten. Je kunt dan alleen nog terecht bij De Vereende.
Deze bijzondere autoverzekeraar stelt ook vragen, maar accepteert iedereen. De autoverzekering van de Vereende is alleen veel duurder.
Daarnaast stelt deze verzekeraar een aantal strenge voorwaarden, zoals een waarborgsom en een eigen risico op de WA verzekering.
Wanneer je een aantal jaar bij De Vereende verzekerd bent geweest, kun je vaak weer een gewone autoverzekering aanvragen.
Autoverzekering afsluiten op naam van iemand anders, mag dat?