Malusregistratie, wat is dat?

Je hebt een malusregistratie wanneer je minder dan 0 schadevrije jaren hebt. Je krijgt hierdoor géén korting, maar een toeslag. Je kunt een negatief aantal schadevrije jaren krijgen door één of meerdere schade te claimen op je autoverzekering…

Hoe ontstaat een malusregistratie precies?

Met een autoverzekering bouw je schadevrije jaren op voor ieder jaar dat je géén schade claimt. De opgebouwde schadevrije jaren zorgen voor een hogere no-claimkorting én dus een lagere premie.

Je kunt ook schadevrije jaren verliezen. Je verliest deze door een schade te claimen bij de verzekeraar. Je verliest bij iedere schadeclaim zo’n 5 schadevrije jaren. Wanneer de schade niet jouw schuld is en de schade wordt verhaald op de tegenpartij, verlies je geen schadevrije jaren.

Wanneer je minder dan 4 schadevrije jaren hebt, kun je na een schadeclaim meteen in ”de min” komen te staan. Je hebt dan een malusregistratie.

De negatieve schadevrije jaren worden geregistreerd in de royementsverklaringen-database, die voor alle verzekeraars inzichtelijk zijn.

Wat zijn de gevolgen van een malusregistratie?

Een malusregistratie kan vervelende gevolgen hebben. Je krijgt een toeslag op de verzekeringspremie en gaat meer betalen. De premie kan tot wel 25% hoger worden.

Daarnaast kan het lastig worden om een nieuwe autoverzekering af te sluiten. Veel autoverzekeraars accepteren niemand met een malusregistratie. Hoe verder je in de min staat, hoe moeilijker het wordt om een nieuwe autoverzekering af te sluiten. Je kunt alleen terecht bij De Vereende, een speciale verzekeraar die 5 keer zo duur is.

Het is slimmer om met een malusregistratie bij de huidige verzekeraar te blijven. Zeg de verzekering niet op en stap niet over. Het probleem ontstaat namelijk pas als je een nieuwe autoverzekering nodig hebt.

Kun je de (negatieve) schadevrije jaren afkopen?

De hoogte van de schade heeft geen invloed op de schadevrije jaren die je verliest. Je verliest bij iedere schade zo’n 5 schadevrije jaren, of de schade nu groot of klein is.

Het kan slim zijn om kleine schades niet te claimen, maar zelf te betalen. Je valt hierdoor niet terug in schadevrije jaren en loopt geen risico op een malusregistratie. Je gaat daarnaast niet meer premie betalen.

Zet daarom het schadebedrag af tegen de extra premie die je zou moeten betalen over de gehele periode die je nodig hebt om weer op het oude niveau te komen.

Je kunt ervoor kiezen om de reparatiekosten zelf vooruit te betalen, of aan de verzekeraar te betalen nadat je deze hebt laten repareren.

Soms is het nog mogelijk om met terugwerkende kracht een oude schade alsnog voor eigen rekening te nemen. Het kan zijn dat je de schade hebt laten uitreken en later pas ontdekt wat de gevolgen zijn van een malusregistratie. Je kunt deze malusregistratie in sommige gevallen afkopen, door de schade alsnog voor eigen rekening te nemen.

Geschreven door Joost van Herpen

Geschreven door Joost van Herpen

Ik heb de opleiding Bank- en Verzekeringswezen afgerond en ben werkzaam geweest bij de SNS Bank, Rabobank en ABN AMRO bank.

Ik was autoverzekeringsspecialist bij een vergelijkingssite en werkte voor een serviceprovider in verzekeringen.

Vergelijk autoverzekeringen

Maak binnen één minuut een vergelijking tussen de premies en voorwaarden van vele autoverzekeringen: