Checklist en tips voor het kopen van een tweedehands auto

In Nederland worden veel tweedehands auto’s verkocht. Alleen al op Marktplaats staan bijna 200.000 tweedehands auto’s te koop. Veel van deze auto’s zijn prima, maar er worden natuurlijk ook minder goede auto’s verkocht. Daarom hebben we een checklist opgesteld met nuttige tips om een miskoop te voorkomen…

Auto’s vergelijken

Je kunt de zoektocht naar een tweedehands auto beginnen op Markplaats of Autoscout24. Het aanbod is groot en de auto’s zijn eenvoudig met elkaar te vergelijken. Hieronder staan 5 populaire sites om te zoeken naar een gebruikte auto:

 

Waar kopen?

De auto’s die op Marktplaats staan worden verkocht door een particulier, een autogarage óf een BOVAG-autogarage. Hieronder staan de voor- en nadelen van het kopen van een particulier en een garagebedrijf:

Bij een particulier

De auto van een particulier is vaak goedkoper, omdat een particulier de auto meestal niet verkoopt om hier aan te verdienen. Een particulier geeft meestal geen garanatie. Dit kan een nadeel zijn.

Wanneer de auto snel kapot gaat, is de verkopen meestal niet aansprakelijk te stellen. De verkoper is alleen aansprakelijk te stellen als je kunt aantonen dat de auto opzettelijk met defecten is verkocht. Dit is heel moeilijk aan te tonen.

Bij een garagebedrijf

Je hebt meer zekerheid door de auto bij een garage te kopen. De prijs is doorgaans hoger omdat de garage iets aan de auto moet verdienen. Daarnaast loopt een garage meer risico, bijvoorbeeld omdat er garanatie gegeven wordt. Deze garantie is direct het voordeel. Gebruikte auto’s hebben sneller mankementen, waardoor garanatie meer zekerhied geeft.

Wanneer de garage geen garanatie geeft, heb je toch meer zekerheid. Je kunt van een garagebedrijf namelijk verwachten dat ze meer van auto’s weten dan een particulier. Wanneer er na het kopen meteen defecten optreden is het makkelijk om aan te tonen dat de auto opzettelijk met defecten is verkocht.

Autogegevens controleren

Je hebt een auto op het oog en wilt meer over de auto weten. Gelukkig is er veel informatie op te vragen via de website van het RDW. Vul het kenteken van de tweedehands auto in en klik op ”Gegevens opvragen”. Deze gegevens geven een beter beeld van de auto.

Hieronder staan belangrijke gegevens die zijn op te vragen:

Gewicht

Je kunt bij ”Gewichten” en dan ”Massa ledig voertuig” controleren wat het daadwerkelijke gewicht van de auto is. Dit gewicht bepaalt de hoogte van de wegenbelasting. Je kunt met dit gewicht alvast de hoogte van de wegenbelasting berekenen. Je kunt hiermee alvast een inschatting maken of de auto voordelig is om te rijden.

Kilometerstand

Je kunt bij ”Tellerstanden” zien of de kilometerstand logisch is. Wanneer dit het geval is moet bij ”Oordeel” staan dat het logisch is. De tellerstand is logisch als de geregistreerde tellerstand steeds hoger is dan daarvoor.

Deïmporteerde auto

Je kunt zien of de auto geïmporteerd is. Ga hiervoor naar ”Vervaldata en historie”. Wanneer de datum bij ”Datum eerste toelating” en ”Datum eerste afgifte in Nederland” niet hetzelfde zijn, is de auto geïmporteerd. Wanneer auto’s geïmporteerd zijn is de kans groter dat de kilometerstand niet klopt.

Het aantal eigenaren van de auto

Het is een belangrijk onderdeel van de controle van een tweedehands auto: controleren hoeveel eigenaren deze heeft gehad. Het is zorgelijk als een auto de afgelopen 12 maanden bijvoorbeeld 3 eigenaren heeft gehad. Dit kan betekenen dat er iets mis is met de auto, waardoor de auto steeds weer wordt verkocht.

Je controleert hoeveel eigenaren de auto heeft gehad door onder de eerste tab bij ”Algemeen” naar ”Aantal eigenaren privé / zakelijk” te kijken. Kijk daarnaast bij ”Vervaldata en historie” naar de ”Datum tenaamstelling”. Je ziet hier hoe lang de eigenaar de auto heeft. Als deze de auto pas een paar maanden in bezit heeft en deze nu al wil verkopen, kan er iets mis zijn met de auto.

Uitgebreidere rapportage

Je kunt een uitgebreidere rapportage opvragen. Je vraagt deze bijvoorbeeld op bij Finnik of Autoverleden.nl. Je betaalt iets voor deze uitgebreide rapportage, maar krijgt extra informatie over de auto.

Kijk bijvoorbeeld of de auto geen WOK-status heeft. Dit betekent dat de auto geïmporteerd is met veel schade. Je wilt geen auto kopen die schade heeft gehad, omdat deze vaak niet goed gerepareerd worden.

Wanneer de auto is ingevoerd met een lage BPM kan dit ook betekenen dat de auto met zware schade uit het buitenland is geïmporteerd. De BPM is dan betaald over de beschadigde auto, die lager is dan de BPM van een auto zonder schade.

Bezichtiging

De autogegevens lijken te kloppen. Het is nu tijd om een afspraak te maken voor een bezichtiging. Wanneer de auto wordt verkocht door een particuier, bezoek de particulier dan thuis.

Bezichter de auto in het daglicht, zodat je de auto goed kunt inspecteren.  Zorg dat het droog is. Wanneer een auto nat is, zijn beschadigingen veel moeilijker te zien.

Het is aan te raden om voor de bezichtiging te bellen. Je voorkomt dat een garagebedrijf je toch laat komen om een andere auto aan te smeren.

Auto inspecteren

Ga de auto nu inspecteren. Het is aan te raden om iemand mee te nemen die verstand heeft van auto’s of gebruik te maken van een onafhankelijk aankoopkeuring van de ANWB óf een garage van het automerk dat je gaat kopen. Het kost misschien iets extra om een kenner mee te nemen naar een bezichtiging, maar het kan uiteindelijk veel geld besparen.

Hieronder staat een checklist voor het inspecteren van de auto:

Mededelingsplicht en onderzoeksplicht

Allereerst is het goed om te weten dat de verkoper een mededelingsplicht heeft en dat de kopen een onderzoeksplicht heeft. Wanneer de verkoper op de hoogte is van gebreken aan de auto, is hij verplicht dit zelf te vertellen. Wanneer de verkoper dit niet doet kan de aankoop later alsnog ongedaan worden gemaakt, ook als de auto is verkocht zonder garanatie. Je moet alleen wel aantonen dat de auto gebreken had én dat de verkoper hiervan op de hoogte kon zijn.

De koper van de auto heeft een onderzoeksplicht. Dit betekent dat de koper moet onderzoeken of er gebreken aan de auto zijn. Je moet dus zelf moeite doen om te onderzoeken of de auto gebreken heeft. Je doet door de auto goed te inspecteren en een proefrit te maken. Wanneer je gebruik maakt van een aankoopkeuring heb je meteen aan de onderzoeksplicht voldaan.

Autopapieren

Controleer of alle autopapieren in orde zijn. Kijk op het kentekenbewijs of de verkoper daadwerkelijk de eigenaar van de auto is. Vraag het legetimatiebewijs van de verkoper. Kijk vervolgens naar de onderhoudsgeschiedenis óf bonnen van de reparatie van de auto. Check ook even of het chassisnummer overeenkomt met die op het kentekenbewijs.

Het interieur

Het interieur kan een goed beeld geven van een auto. Het geeft aan of iemand zuinig omgaat met de auto. Daarnaast kan deze meer vertellen over de kilometerstand van de auto. Als de tellerstand aangeeft dat de auto 70.000 kilometer heeft gelopen, maar de stoel helemaal versleten is, dan heeft de auto in werkelijkheid misschien 170.000 kilomter gelopen.

Controleer of het interieur in goede staat is en kijk of de pedalen en versnellingspook versleten zijn. Check daarnaast of alle elektronica werkt. Controleer alle knoppen, de verstelbaarheid van spiegels en stoelen, de inklapbaarheid van de bank, de armstoel en koffiehouders en de gordels.

De motor

Ga nu onder de motor kijken. Jij (of iemand die verstand heeft van auto’s) controleert de motor wanneer deze koud is. Let erop dat de verkoper de motor niet wam heeft laten lopen. Wanneer dit het geval is heeft de auto misschien moeite met starten.

Controleer of de motor gelijkmatig loopt zonder onderbrekingen. De motor hoort niet te tikken of andere rare geluiden te maken. Daarnaast moet het toerental gelijk blijven. Loop naar de uitlaat om te controleren of het uitlaatgas geen kleur heeft. Blauwe, witte of grijze rook kan duidelijk op een problemen in de motor.

De banden

Banden zijn duur. Je wilt een paar maanden van het kopen van de tweedehands auto niet weer nieuwe banden moeten kopen. Volgens de wet moeten banden een minimale profieldiepte van 1.6 milimeter hebben, anders komt de auto niet door de APK. Het wordt echter aangeraden om banden met een profieldiepte van 2 milimeter al te verangen. Je wilt na het kopen van de auto nog even met de banden kunnen rijden. Koop daarom banden met een profiel van minimaal 5 milometer.

Controleer de banden door de auto op een egale ondergrond te zetten. Draai het stuur vervolgens naar rechts, zodat de banden naar de zijkant staan. Je kunt de profieldiepte van de banden nu goed controleren. Controleer de banden door te kijken naar de slijtage-indicateoren. Dit zijn gelijkmatig verdeelde dwarsstrepen. Check daarnaast of de banden gelijkmatig versleten zijn. Ongelijkmatig versleten banden kunnen bijvoorbeeld wijzen op slechte schokdempers of een slechte uitlijning van de banden. 

Carrosserie en buitenkant

Controleer of de auto beschadigd is. Controleer de buitenkant op bobbels, deuken, krassen en kleurverschillen. Wanneer de platen kleurverschillen hebben, kan de auto opnieuw gestolen zijn. Dit kan betekenen dat de auto ooit (zware) schade heeft gehad. Je koopt een auto die ooit zware schade heeft gehad liever niet.

Check daarnaast of er roest aanwezig is. Deze zitten meestal rondom de wielkast. Check ook of de naden tussen de deuren, motorkap, kofferbak en spatborden evengroot zijn. Kijk of de ruiten schade hebben, zoals krassen, scheuren of sterren.

Het reservewiel

Haal het reservewiel uit de achterbak. Controleer of de wielbak waarin het reservewiel ligt niet beschadigd is. Dit is een goede manier om te controleren of de auto aan de achterkant ooit in elkaar heeft gelegen. Het is heel moeilijk om de wielbak goed te repareren. Wanneer de wielbak beschadigd is, heeft de auto misschien ooit schade gehad.

De proefrit

Je koopt geen auto zonder eerste en proefrit te maken. Doe geen aanbetalingen én teken geen contracten zonder eerst zelf in de auto te hebben gereden. Hieronder staan tips voor de proefrit.

Autoverzekering en APK

Wanneer de auto bij een particulier wordt gekocht, controleer dan of de auto verzekerd is. Controleer dit door naar de groene kaart te vragen óf door het kenteken in de vullen bij de RDW. Kijk bij ”Status van het voertuig” of de auto WAM verzekerd is. Check daarnaast of de auto een geldige APK-keuring heeft. Je ziet dit bij ”Vervaldata en historie”.

Autobedrijven maken gebruik van een handelskenteken, die speciaal bedoeld zijn voor het maken van proefritten. Voor de proefrit bevestigen ze een groene kentekenplaat over de gele plaat.

Samen met een autokenner

Maak een proefrit samen met iemand die verstand heeft van auto’s. Zo’n autokenner kan beperkingen net iets beter opmerken, zoals bijvoorbeeld een tik in de motor. Daarnaast weet een echte kenner precies welke problemen bij bepaalde auto’s regelmatig optreden. Wanneer je zonder autokenner gaat bezichtigingen is het aan te raden om de auto eerst te googelenop problemen, bijvoorbeeld ”veelvoorkomende problemen Audi A4 2008”. Je kunt hier bij de proefrit extra op letten.

Met een koude motor starten

Start de auto met een koude motor. De auto hoort meteen te starten. Sommige autoverkopers waren de auto eerst op als deze startproblemen heeft. Kijk even op de temperatuurmeter van de motor of de motor koud is.

Rijden op verschillende wegen

Rij met de auto op verschillende soorten wegen, binnen- en buiten de bebouwde kom. Sommige auto’s rijden prima binnen de bebouwde kom, maar vertonen problemen bij een hogere snelheid. Het stuur kan bijvoorbeeld gaan trillen, wat kan betekenen dat de voorwielen in onbalans zijn. Rij op verschillende snelheden om te controleren of de auto soepel schakelt. Maak een aantal scherpe bochten en trap een keer hard op de rem. Houd in de gaten hoe de auto hierop reageert.

Neem alle tijd

Neem genoeg tijd voor de proefrit. Je koopt niet iedere dag een auto en het gaat om relatief veel geld. Daarnaast is het zo dat hoe langer je rijdt, hoe meer dingen kunnen opvallen.

Je hebt geen zin om commerciële praatjes aan te horen van een verkopen. Je wilt de auto goed kunnen inspecteren. Maak de proefrit daarom zonder de verkoper van de auto.

Prijs, garantie en inruil

Je wilt de auto kopen. Daarom is het goed om het over de garantie en de prijs te hebben.

Onderhandelen over de prijs

Je kunt altijd onderhandelen over de prijs van tweedehands auto’s. Check eerst wat vergelijkbare auto’s kosten. Laat niet merken dat je enthousiast bent over de auto. Benoem de eventuele gebreken aan de auto. Vraag de verkoper of die de gebreken wil repareren óf de prijs wil verlagen.

Laat de verkopen als eerste een prijs noemen. Je kunt hierop een serieus lager bod doen, die niet zó laag is dat het de verkopen afschrikt. Geef bij het bod aan waarom je dit bod doet, door bijvoorbeeld de gebreken te benoemen of aan te geven dat vergelijkbare auto’s goedkoper zijn.

Wanneer de verkoper niet meegaat in het bod, probeer dan een betere garantie of extra accessoires af te dwingen.

Garantie

Je hebt meestal geen garantie bij een particulier. BOVAG-garages geven 6 maanden gratis garantie op auto’s tot 4.500 euro óf als de auto minder dan 4.500 euro kost, maar dit hoger dan 35% van de cataloguswaarde is. Uiteraard kunnen garages die niet zijn aangesloten bij de BOVAG ook garantie bieden.

Vaak bieden autobedrijven afleverpakketten aan, bijvoorbeeld een pakket met 3 maanden garantie, een nieuwe APK en een kleine beurt voor 295 euro. Of een garantie van 6 maanden, een nieuwe APK en een grote beurt voor 695 euro.

Let op: soms geven autogarages garantie op draaiende delen van de motor- en de versnellingsbak. Dit zijn dingen die bijna niet kapo gaan. Je hebt hier dus weinig aan. Als de airco stuk gaat óf als de ramen opeens niet meer naar beneden gaan, heb je nog niks aan deze garantie!

Auto inruilen

Autobedrijven ruilen het liefst geen auto’s in. Daarom geven ze relatief weinig voor de auto. Het is makkelijker als de garage de auto wil inruilen, maar je oude auto kan voor meer verkocht worden aan een particulier. De autogarage moet namelijk ook weer iets kunnen verdienen op de auto die jij inruilt. Wanneer je je auto toch wilt inruilen, onderhandel dan eerst over de inruilprijs van de auto. Je onderhandelt daarna over de prijs van de auto die je wilt kopen.

Auto overschrijven

Na het kopen van de auto, moet je de auto op naam zetten. Je wordt hierdoor officieel eigenaar van de auto. Bij veel autogarages is het mogelijk om de auto over te schrijven. Je hebt hiervoor wel bepaalde documenten nodig.

Je bent na het overschrijven van de auto officieel eigenaar. Je moet wegenbelasting betalen én bent verplicht om de auto te verzekeren. Daarnaast moet je voldoen aan de APK-verplichting.

Autoverzekering

Je moet de auto verzekeren nadat deze op naam stond. Doe dit meteen om een boete te voorkomen. Je hebt relatief veel geld uitgegeven voor het kopen van de auto. Daarnaast kost het rijden van de auto veel geld.

Je hebt geen invloed op de hoogte van de wegenbelasting en brandstof-prijzen, maar wél op de premie van een autoverzekering. Zorg daarom dat je een goedkope autoverzekering afsluit.

Je auto moet minimaal een WA autoverzekering hebben. Dit is wettelijk verplicht. Je kunt een duurdere tweedehands auto ook uitgebreidere verzekeren met een WA beperkt– of volledig casco verzekering.

Autoverzekeraars veranderen hun premies continu om nieuwe klanten binnen te halen. Maak daarom een goede vergelijking en sluit een goedkope autoverzekering af.

Vergelijk autoverzekeringen

Je tweedehandse auto goedkoop verzekeren? Vergelijk alle autoverzekeringen en sluit de autoverzekering 100% provisievrij af: