Auto importeren én geïmporteerde auto verzekeren…

Gepubliceerd op: 14 februari 2017 geschreven door Joost van Herpen

Het is populair om een auto te importeren uit het buitenland, vooral uit Duitsland. In Duitsland is het aanbod ruimer, zijn de auto’s vaak voordeliger én completer uitgerust.

Volgens cijfers van de Bovag en het RDC werden er in de eerste maand van 2018 meer dan 18.00 auto’s geïmporteerd uit het buitenland.

Je kunt een buitenlandse auto niet zomaar de grens over rijden, maar eerst moet van alles regelen.

Lees nu alles over het importeren van een buitenlandse auto, het keuren van de geïmporteerde auto én het verzekeren van een exportkenteken, een eendagskenteken én uiteindelijk het Nederlandse kenteken.

Lees daarnaast alles over de belastingaangifte (BPM en BTW) en de verplichtingen die je hebt als je je auto met succes hebt geïmporteerd…

Disclaimer

Hieronder staan algemene informatie over het importeren en verzekeren van een buitenlandse auto. De informatie is met zorg samengesteld, maar we zijn niet verantwoordelijk voor eventuele onjuistheden.

Daarnaast kunnen wetten en regels veranderen. Neem daarom voor alle zekerheid contact op met officiële instanties zoals de RDW, de Belastingdienst, de politie en de verzekeraar.

Auto importeren met een exportkenteken

Veel auto’s worden uit Duitsland geïmporteerd, maar het is niet mogelijk om zomaar met een buitenlandse auto de Nederlandse grens over te rijden.

Het Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) heeft géén kenteken waarmee je in het buitenland mag rijden. Je kunt ervoor kiezen om de auto naar Nederland te rijden met een Duits exportkenteken (voor ons importkenteken).

Je moet daarvoor het volgende regelen:

Buitenland kenteken aanvragen

Als je een auto koopt in Duitsland, dan kun je een exportkenteken aanvragen. Veel Duitse autohandelaren bieden zo’n exportkenteken aan, dat bekent staat als een ”Ausfuhrkennzeichen”.

In Duitsland zijn twee verschillende exportkentekens verkrijgbaar:

  • de Zollkennzeichen
  • en de Kurzzeitkennzeichen (verboden in Nederland).

Zollkennzeichen

Je kunt de auto de grens over rijden met een ”Zollkennzeichen”, dat te herkennen is aan de rode stip op de kentekenplaat. Dit is het enige kenteken dat kan worden gebruikt om naar Nederland te rijden.

In de hoek staan een aantal nummers die aangeven tot wanneer het exportkenteken geldig is. Je moet deze aanschaffen met een maximale duur van 14 dagen.

Let op! Je moet wel eerst vrijstelling aanvragen bij de Belastingdienst!

Kurzzeitkennzeichen

Hetzelfde kenteken is ook verkrijgbaar met een gele stip. Dit Duitse kenteken is slechts 5 dagen geldig én alleen bedoeld voor Duitsers. Je moet deze dus niet hebben.

Als je wordt aangehouden door de politie of de douane kun je een hele hoge boete ontvangen. Je ontvangt daarnaast een naheffing voor BPM en wegenbelasting!

Het exportkenteken verzekeren

Het exportkenteken –  de ”zollkennzeichen” – moet worden verzekerd voor je naar Nederland kunt rijden. Je kunt aan een Nederlandse verzekeraar vragen of die de auto willen verzekeren op basis van het chassisnummer.

Vaak is het alleen mogelijk om een WA autoverzekering af te sluiten, voor een periode van maximaal 14 dagen. Je bent met een WA verzekering verzekerd voor de schade die je met je auto toebrengt aan anderen.

Je bent doorgaan binnen de hele EU (en EVA) verzekerd. Je kunt de auto daardoor verzekerd de grens over rijden (en naar het RDW-keuringsstation brengen).

Je moet wel eerst vrijstelling aanvragen bij de Belastingdienst om met een buitenlands kenteken in Nederland te mogen rijden:

Vrijstelling aanvragen bij de Belastingdienst

Het is verboden om als Nederlands ingezetene zomaar met een buitenlands kenteken in Nederland te rijden.

Je moet voor het exportkenteken een vrijstelling aanvragen voor BPM en wegenbelasting voor kortstondig gebruik. Je mag dan voor maximaal 14 dagen met een buitenlands kenteken in Nederland rijden.

Je kunt deze vrijstelling aanvragen via de Belastingdienst. Wanneer je deze vrijstelling niet aanvraagt kun je worden aangehouden door de politie of de douane. Je kunt dan een naheffing van BPM en wegenbelasting én een hele hoge boete krijgen!

De Belastingdienst ziet het rijden met een buitenlands kenteken (als Nederlands ingezetene) namelijk als een economische overtreding en belastingontduiking!

Auto importeren op een autotrailer of autoambulance

Je kunt de auto dus met een exportkenteken naar Nederland rijden als je vrijstelling hebt aangevraagd, maar het is ook mogelijk om auto op een autotrailer (of autoambulance) naar Nederland te vervoeren.

Je hebt dan wel een autotrailer én een auto die deze trailer kan trekken nodig. Zo’n autotrailer is vaak te huur vanaf 30 euro per dag.

Wanneer je je buitenlandse auto naar Nederland haalt op een autotrailer (of autoambulance) dan heb je géén kenteken en WA autoverzekering nodig.

Je auto laten importeren

Auto op autoambulance

Je kunt de auto zelf naar Nederland vervoeren, maar kunt dit ook uit handen geven.

Je kunt een bedrijf inhuren dat de auto alleen naar Nederland vervoert, maar het is ook mogelijk om een bedrijf in te huren die alles uit handen neemt. Van het maken van de afspraak met de buitenlandse verkoper, het uitstippelen van de route én het vervoeren van de auto.

Je kunt zelfs bedrijven inschakelen die de auto in Nederland kunnen afleveren mét een Nederlands kenteken. Uiteraard moet je wel betalen voor deze service.

Het voordeel van deze bedrijven is dat ze de exportprocedures kennen en de auto veilig kunnen vervoeren. Vaak is de auto verzekerd voor schade die ontstaat tijdens het vervoeren naar Nederland.

Geïmporteerde auto laten keuren bij een RDW-keuringsstation

Wanneer je je auto naar Nederland hebt gehaald, dan moet je deze eerst laten keuren. Je moet de auto daarom naar een keuringsstation van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) brengen.

Deze kan bijvoorbeeld controleren of de buitenlandse auto aan de Nederlandse milieu- en veiligheidseisen voldoet en of de niet auto gestolen is.

Het eendagskenteken aanvragen

Je moet een autoverzekering hebben om naar het keuringsstation te mogen rijden. Wanneer je een geldig buitenlands kenteken hebt met een geldige autoverzekering, dan kun je alleen náár het keuringsstation rijden.

De RDW is namelijk wettelijk verplicht om het buitenlands kenteken in te nemen (maak een kopie van alle documenten!). Je mag daardoor na de keuring niet meer met de auto rijden, omdat je geen kenteken meer hebt.

Je ontvangt echter nog geen Nederlands kentekenbewijs, omdat je eerst fiscale goedkeuring moet krijgen van de Belastingdienst (BPM betalen).

Je kunt wel heen én terug rijden met een eendagskenteken. Dit kenteken is alleen geldig in Nederland én alleen te gebruiken op de dag van de keuring.

Je kunt deze gratis en online aanvragen bij de RDW.

Het eendagskenteken maken

Je ontvangt vervolgens het kenteken en moet zelf een ”kentekenplaat” maken.

Je ontvangt bij het kenteken alle informatie over de afmetingen waaraan de kentekenplaat van het eendagskenteken moet voldoen. Je moet het kenteken met een zwarte viltstift op een witte kartonnen plaat schrijven.

Je kunt het eendagskenteken vervolgens aan de voor- en achterkant van de auto bevestigen.

Het eendagskenteken verzekeren

Je moet het eendagskenteken vervolgens verzekeren. Je mag namelijk niet zonder WA autoverzekering op de openbare weg komen.

Je kunt het eendagskenteken alleen WA verzekeren en dus niet kiezen voor de uitgebreide WA beperkt casco– of WA volledig casco verzekering.

Verzekeraars willen het eendagskenteken vaak gratis verzekeren met als voorwaarden dat ze de auto – met het uiteindelijke kenteken – ook kunnen verzekeren.

Vraag het eendagskenteken daarom niet zomaar bij een willekeurige verzekeraar aan, maar bij een verzekeraar met een goede en goedkope autoverzekering.

Je alle autoverzekeringen nu al vergelijken zonder definitief kenteken.

Alle RDW keuringsstation

De buitenlandse auto moet vervolgens naar een RDW-keuringsstation voor een invoerkeuring. Hieronder staan alle keuringsstations.

Klik op een keuringsstation om alle gegevens en de route naar het station te bekijken:

Keuringsafspraak maken

Je kunt hier een keuringsafspraak maken. Je kunt de auto ook laten keuren zonder afspraak. Je moet dan voldoen aan deze 4 voorwaarden:

  • Het gewicht van de auto mag niet hoger zijn dan 3500 kilogram
  • De auto moet een geldig kentekendocument uit een EU- of EVA-land hebben
  • De auto mag niet gewijzigd zijn ten opzichte van het kentekendocument uit het EU- of EVA-land
  • De datum van de eerste toelating moet na 01-01-1978 liggen

Wanneer je aan deze voorwaarden voldoet, dan kun je op werkdagen tussen 08.00 en 12.00 uur langsgaan bij een keuringsstation zonder eerst een afspraak te maken.

De RDW kan echter niet garanderen dat je geholpen wordt, waardoor het slimmer is om wél een afspraak te maken.

Keuringsproces

Bij het keuringsproces doorloopt het RDW de volgende stappen:

  • Auto op naam zetten aan de balie
  • Alle documenten van de auto worden beoordeeld en overgenomen in de systemen van de RDW
  • In de keuringshal worden de gegevens van het voertuig opgenomen en gecontroleerd via de documenten
  • Als de auto schade heeft wordt dit vastgelegd
  • De auto wordt gekeurd om te zien of deze aan alle veiligheids- en milieueisen voldoet
  • De resultaten van de keuring worden verwerkt in de systemen van de RDW
  • Je auto wordt goedgekeurd of afgekeurd
  • Vervolgens wordt dit allemaal administratief afgehandeld

Jezelf legitimeren bij de RDW

Je moet de ingevoerde auto op naam zetten. Je moet hiervoor een legitimatiebewijs tonen. Voor de meeste mensen kan dit één van de volgende documenten zijn:

  • Nederlands rijbewijs met geboortedatum
  • Nederlands paspoort met BSN-nummer
  • Nederlands identiteitsbewijs met BSN nummer

Je neemt daarnaast de volgende documenten mee (als je die hebt):

  • Buitenlandse kentekenpapieren
  • Buitenlands APK-keuringsrapport
  • Certificaat van Overeenstemming (CVO). Dit is het ”geboortebewijs van de auto”.

APK-keuring uit het buitenland overnemen

Je kunt de auto tijdens de invoerkeuring direct APK laten keuren. Je moet dit wel inplannen bij het maken van de afspraak!

De RDW kan een goedgekeurde APK uit een EU- of EVA-land (bijvoorbeeld een TÜV-keuring) één op één overnemen. Je kunt de RDW verzoeken om een buitenlandse APK over te nemen als je voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Je moet het originele buitenlandse APK-rapport laten zien
  • De buitenlandse APK is nog geldig
  • Het originele APK-rapport is afkomstig uit een EU- of EVA-land
  • Het APK rapport komt uit hetzelfde land als de buitenlandse registratie

Wanneer de RDW besluit om de buitenlandse APK over te nemen, dan blijft het buitenlandse APK-rapport geldig.

De vervaldatum van de APK wordt vervolgens in het Nederlandse kentekenregister opgenomen. Je weet zo precies wanneer de auto opnieuw moet worden gekeurd.

BPM-aangifte doen

Nadat je je auto uit het buitenland in het Nederlandse kentekenregister hebt laten registreren, ben je verplicht om BPM-aangifte te doen.

Dit betekent dat je Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) moet betalen over de auto die uit het buitenland komt. Je betaalt bij een gebruikte auto niet het volledige BPM-bedrag, maar slechts een rest-BPM.

Je moet nu aangifte doen door het formulier ”Aangifte, melding of opgaaf bpm” te downloaden, in te vullen én op te sturen naar:

Belastingdienst
Postbus 2710
6401 DE Heerlen

BTW over nieuwe auto’s

Je moet over een nieuwere auto uit een EU- of EVA-land ook Belasting Toegevoegde Waarde (BTW) betalen in Nederland.

De Belastingdienst ziet een auto als ”nieuw of bijna nieuw” als deze niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen óf als de auto niet meer dan 6.000 kilometer heeft gereden.

Je auto is geïmporteerd!

Wanneer je de BPM-aangifte (en de eventuele BTW aangifte) hebt gedaan én hebt betaald, dan ontvangt je van de RDW een Nederlands kentekenbewijs.

Je kunt vervolgens een kentekenplaat laten maken bij een erkende kentekenplaatsfabrikant. Deze fabrikanten zitten door heel Nederland.

Je verplichtingen

Je hebt de auto met succes geïmporteerd en hebt een Nederlands kenteken ontvangen.

Je hebt nu een aantal verplichtingen:

APK-keuring

Wanneer de geïmporteerde auto keuringsplichtig is, dan moet je de auto laten keuren.

Je hebt de auto misschien al laten keuren tijdens de invoerkeuring bij een RDW-keuringsstation. Of misschien heb je de buitenlandse APK laten overnemen door de RDW.

Wanneer je je auto nog niet hebt gekeurd, dan moet je dit eerst doen. Je kunt anders een boete ontvangen van 140 euro ontvangen (exclusief administratiekosten)! Je kunt ook geen autoverzekering afsluiten als je geen geldige APK hebt.

Wanneer je nog geen APK-keuring hebt óf de keurmeester van RDW had een aantal afkeurpunten, dan kun je de auto alsnog laten keuren (na reparatie).

Je kunt de auto dan naar een keuringsstation vervoeren op een autotrailer of ambulance. Je kunt ook een eendagskenteken aanvragen voor de dag van de keuring en hier vervolgens een autoverzekering voor afsluiten.

Je moet een autoverzekering afsluiten

Je moet volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen een autoverzekering hebben, vanaf het moment dat de auto op naam staat.

Je bent verplicht om de geïmporteerde auto ten miste WA te verzekeren. Hiermee is de schade die je met je auto toebrengt aan anderen gedekt.

Wanneer je je auto op naam hebt staan, maar géén autoverzekering afsluit, dan kan kun in 2019 meerdere boetes van 400 euro. De RDW controleert continu of alle kentekens die in het kentekenregister staan ook WA verzekerd zijn.

Als je door de politie wordt aangehouden met een onverzekerde auto, dan kun je in een boete van 600 euro ontvangen!

Je moet wegenbelasting betalen

Je moet als autobezitter wegenbelasting betalen voor het bezit van de auto. De hoogte van de wegenbelasting wordt bepaalt door het gewicht, de brandstof en de uitstoot van de auto én de provincie waar je woont.

Je ontvangt van de Belastingdienst automatisch een acceptgiro, nadat de geïmporteerde auto in het kentekenregister van de RDW is opgenomen.

Ontkomen aan deze verplichtingen door de auto te schorsen

De enige manier om te ontkomen aan de APK-verplichting, de verzekeringsplicht én de plicht om de auto te verzekeren, is door de auto te schorsen.

Je zou de geïmporteerde auto bijvoorbeeld kunnen schorsen, wanneer de auto nog een (langdurige) reparatie moet ondergaan.

De auto mag dan niet meer op de openbare weg staan, dus ook niet op de parkeerplaats voor de deur.

Autoverzekeringen vergelijken voor geïmporteerde auto (en eendagskenteken)

Je bent dus verplicht om de geïmporteerde auto te verzekeren. Je kunt op Lastenvrij vele autoverzekeringen vergelijken. Je ziet binnen één minuut welke autoverzekering voordelig is én kunt vervolgens de polisvoorwaarden vergelijken.

Als je je auto met een eendagskenteken naar het RDW keuringsstation wilt rijden, dan moet je deze verzekeren. Vaak wordt de autoverzekering voor het eendagskenteken gratis aangeboden als je de auto uiteindelijk bij dezelfde verzekeraar onderbrengt.

Voor het eendagskenteken alvast een goedkope autoverzekering zoeken

Het is slim om nu alvast te kijken welke verzekeraar goed en goedkoop is voor de auto én bij die verzekeraar de verzekering voor het eendagskenteken aan te vragen.

Je hebt dan vaak een gratis eendagskenteken verzekering én uiteindelijk een goede en goedkope autoverzekering voor de geïmporteerde auto.

Je kunt alle premies berekenen zonder Nederlands kenteken. Je leest hier hoe je alle premies berekend zonder kenteken.

Overzicht autoverzekeringen vergelijken

Conclusie

Het importeren van een auto uit Duitsland kan veel voordelen opleveren, maar je moet wél het e.e.a. regelen. Je kunt de auto naar Nederland halen met een exportkenteken (met vrijstelling en een autoverzekering) óf op trailer (laten) vervoeren naar Nederland.

Wanneer de auto is Nederland is, moet deze eerst naar een keuringsstation van de RDW. Je kunt hiervoor een gratis eendagskenteken aanvragen, die doorgaans gratis te verzekeren is. Verzeker het eendagskenteken bij een verzekeraar met een goede en goedkope autoverzekering.

Je moet vervolgens BPM (en BTW) aangifte doen. Dit kan niet meer bij het BPM-aangiftepunt in het keuringsstation, maar dit moet tegenwoordig via het aangifteformulier van de Belastingdienst.

Je ontvangt na goedkeuring én betaling van de belastingen een Nederlands kenteken. Je moet nu voldoen aan een aantal verplichtingen.

Je moet de auto APK-keuren, als dit nog niet gedaan is bij de importkeuring óf als de buitenlandse APK-keuring niet is opgenomen. Je moet minimaal een WA autoverzekering afsluiten én bent verplicht om wegenbelasting te betalen.

De enige manier om aan deze verplichtingen te ontkomen is door de auto te schorsen.

Geschreven door Joost van Herpen

Ik ben Joost, oprichter van Lastenvrij. Deze vergelijkingssite bestaat sinds 2015, maar ik ben zelf al sinds 2006 met verzekeringen bezig.

Ik heb de opleiding Bank en Verzekeringswezen afgerond en studeerde aan de Avans Hogeschool.

Ik was werkzaam bij de SNS Bank, Rabobank én ABN AMRO Bank. Ik was specialist autoverzekeringen bij een vergelijkingssite én was werkzaam bij een serviceprovider, waar ik de verzekeringswereld beter heb leren kennen.

In 2015 heb ik Lastenvrij opgericht om autoverzekeringen voor iedereen goedkoper te maken. Ik bied algemene informatie en geef géén advies.

Vragen?

Stel een vraag via Facebook, Linkedin of Whatsapp:

Facebook Whatsapp