Geïmporteerde auto verzekeren met een importverzekering…

Steeds meer mensen importeren een auto vanuit het buitenland, bijvoorbeeld uit België en Duitsland.

Volgens cijfers van de BOVAG en het RDC werden er in de eerste maand van 2018 maar liefst 18.411 auto’s geïmporteerd uit het buitenland. Dit is een stijging van bijna 10% ten opzichte van de eerste maand van 2017.

De verwachting is deze trend zich voortzet in 2019. Dit komt omdat het Nederlandse tweedehandse automarkt simpelweg niet voldoet aan de vraag van particuliere kopers.

Je kunt de geïmporteerde auto niet zomaar naar Nederland rijden, maar moet een keuringsbewijs hebben én een autoverzekering afsluiten. Hieronder staat in een aantal eenvoudige stappen hoe je een geimporteerde auto kunt verzekeren…

De auto zelf naar Nederland rijden

De buitenlandse auto moet natuurlijk naar Nederland komen, maar hoe komt de auto de grens over? Je kunt ervoor kiezen om de auto zelf naar Nederland te rijden, maar moet daarvoor wel het e.e.a. regelen:

Buitenlands kentekenbewijs en kenteken aanvragen

Wanneer je je nieuwe auto bijvoorbeeld in Duitsland hebt gekocht en je deze zelf over de grens wilt rijden, heb je een Duits kentekenbewijs en (export)kenteken nodig.

Veel Duitse autohandelaren bieden zo’n exportkenteken aan (Ausfuhrkennzeichen of Zollkennzeichen genoemd). Deze exportkentekens zijn te herkennen aan een rood of geel vlak.

Hier is vervolgens een tijdelijke autoverzekering (voor Wettelijke Aansprakelijkheid) voor af te sluiten, vaak voor een periode van 5 dagen.

Let op!

Het is mogelijk om met een exportkenteken naar Nederland te rijden, maar alleen als je eerst vrijstelling voor de BPM en Wegenbelasting hebt aangevraagd voor kortstondig gebruik. Anders is het verboden om in Nederland te rijden met een Duits exportkenteken. Dit wordt namelijk gezien als een economische overtreding en belastingontduiking.

Voorheen werd het nog wel eens door de vingers gezien om met een Duits exportkenteken de grens over te rijden, maar tegenwoordig deelt de politie boetes uit. Omdat het rijden met een exportkenteken wordt gezien als belastingontduiking kan de Belastingdienst direct een naheffing voor wegenbelasting en BPM opleggen.

Vrijstelling vragen voor BPM en MRB

Wanneer je de vrijstelling voor BPM en MRB (Motorrijtuigenbelasting) hebt aangevraagd, is het mogelijk om voor maximaal twee weken in Nederland te rijden. Dit biedt voldoende mogelijkheid om de auto te laten keuren en kentekenen.

Vrijstelling aanvragen

Gespecialiseerd importbedrijf inhuren

Het is ook mogelijk om de auto door een gespecialiseerd bedrijf te laten importeren naar Nederland. Deze bedrijven kunnen helpen met de complete afhandeling.

Geïmporteerde auto laten keuren in Nederland

Het is verplicht om de geïmporteerde auto te laten keuren in Nederland. De auto moet hiervoor naar de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Deze kan controleren of de auto aan de Nederlandse eisen voldoet. 

Hieronder staan de stappen die je moet doorlopen om de auto te laten keuren en een Nederlandse kenteken te krijgen:

Keuringsafspraak maken

Je maakt hiervoor een afspraak bij de RDW voor een keuring. Je hebt hiervoor een chassisnummer van de auto nodig. Het chassisnummer is vaak terug te vinden onder de motorkap van de auto.

Aanvragen van eendagskenteken

Wanneer je de auto zelf naar Nederland hebt gereden met bijvoorbeeld een Duits kenteken en vrijstelling hebt aangevraagd voor BPM en Wegenbelasting, dan kun je de auto zelf naar een keuringsstation rijden.

Anders heb je een eendagskenteken nodig, om met de auto naar het keuringsstation te kunnen rijden. Je kunt het eendagskenteken bij de RDW aanvragen. Het eendagskenteken is alleen geldig op de dag van de keuring.

Het eendagskenteken verzekeren

Een eendagskenteken dient op de keuringsdag zelf te zijn verzekerd. Dit kan alleen een WA-autoverzekering zijn. Niet alle autoverzekeraars willen (alleen) een eendagskenteken verzekeren. Daarom sluit je deze meestal af in combinatie met een gewone autoverzekering voor het definitieve kenteken. Bij veel aanbieders is de verzekering voor het eendagskenteken gratis wanneer je bij hen een reguliere autoverzekering afsluit. De verzekering voor het eendagskenteken wordt dan omzet naar WA met beperkt casco, of all-risk.

Wil je de auto direct na de keuring langs de openbare weg parkeren? Ook dan dient deze WA-verzekerd te zijn, want een ongeluk zit in een klein hoekje. Tot het moment waarop je het definitieve kenteken ontvangt, kun je deze echter niet normaal verzekeren. In dit geval ben je aangewezen op een tijdelijke verzekering op chassisnummer.

De keuring van de RDW wordt door verzekeraars gebruikt om de gegevens van geïmporteerde auto’s te koppelen aan Nederlandse prijslijsten. Wanneer er geen gegevens bekend zijn kan de verzekeraar geen premie berekenen en dreigt de auto onverzekerbaar te raken. Daarom is een keuring door de RDW van belang.

Het komt voor dat een autobezitter niet zeker weet of zijn auto geïmporteerd is. Op de website van de RDW kun je het kenteken laten checken, waar je onder meer de datum van goedkeuring ziet. 

BPM en Wegenbelasting betalen

Bij de keuring van de auto is het de bedoeling om Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) over de geïmporteerde auto te betalen.

Wanneer de betalingen zijn verricht en de auto is gekeurd, ontvang je het definitieve kentekenbewijs. Wanneer het kenteken op naam staat gaat de verzekeringsplicht in, net als de verplichting om Wegenbelasting te betalen en om de auto APK te laten keuren. Wanneer het voertuig keuringsplichtig is, moet je voor een APK-keuringsbewijs.

Autoverzekeringen: aanschafwaarde of dagwaarde?

Uit onderzoek is gebleken dat veel Nederlandse bezitters van tweedehands importauto’s onderverzekerd zijn. Deze auto’s zijn voor een kleiner bedrag verzekerd dan hun werkelijke waarde. Dit komt door het verschil tussen de aanschafwaarde (het bedrag waar je de auto voor hebt gekocht) en dagwaarde (de actuele waarde gebaseerd op onder andere leeftijd, kilometerstand en accessoires).

Meestal zijn jonge tweedehands auto’s verzekerd tegen de aanschafwaarde, maar het blijkt dat veel geïmporteerde auto’s slechts tegen de dagwaarde verzekerd zijn.

Volgens de ANWB is dagwaarde op het moment van aankoop direct 5% lager dan de aanschafwaarde. Autotelex stelt dat dit zelfs 13% is. Daarom is het belangrijk dat je weet hoe je jouw geïmporteerde (tweedehands) auto goed verzekert. Vergelijk alle autoverzekeringen en ontdek wat de goedkoopste autoverzekering voor jou is.

Overige punten om op te letten bij het importeren van auto’s

Het merendeel van de in Nederland geïmporteerde auto’s komt uit Duitsland, waar het aanbod aan occasions groot is en nieuwe auto’s een stuk goedkoper zijn. Echter, kunnen er ook auto’s van buiten de EU (Europese Unie)/EVA (Europese Vrijhandelsassociatie) worden geïmporteerd en kunnen auto’s meeverhuizen wanneer je je vanuit het buitenland in Nederland vestigt. Hiervoor gelden ietwat andere regels.

Importeer je een auto van buiten de EU of EVA dan gelden dezelfde 5 stappen, maar kunnen deze auto’s alleen gekeurd worden in het speciale RDW-testcentrum in Lelystad.

Een uitzondering hierop is wanneer je de auto opgeeft als verhuisgoed. Wanneer je de auto meeverhuisd hoef je geen invoerbelastingen zoals BPM, BTW en invoerrechten te betalen. Om hiervoor in aanmerking te komen dien je echter wel aan de volgende voorwaarden te voldoen:

  • De auto die je meeneemt behoort tot de inboedel. Hiervoor is het belangrijk dat de auto min of meer gelijktijdig met de rest van uw eigendommen meeverhuist
  • Je hebt minimaal 12 maanden buiten Nederland gewoond. Hierbij is het noodzakelijk dat je tijdens deze periode in Nederland uitgeschreven bent geweest
  • Je hebt de auto minimaal 6 maanden in gebruik en bezit gehad in het buitenland. Aan het gebruik/de kilometerstand worden overigens geen specifieke eisen gesteld
  • Je dient de auto in Nederland voor hetzelfde doel te gebruiken als in het buitenland. Je zult in de meeste gevallen de auto privé of zakelijk gebruiken

Voor meer gedetailleerde informatie over het keuren van geïmporteerde auto’s en meeverhuizen van kun je terecht op de websites van de RDW en de BelastingdienstWil je weten welke tijdelijke verzekering voor importauto het goedkoopst is? Maak dan binnen een minuut een vergelijking…

Veelgestelde vragen

Hieronder staan veelgestelde vragen die te maken hebben met het schorsen van een auto…

Binnen hoeveel dagen moet je je auto verzekeren?

Je haalt de auto misschien uit de schorsing en moet daardoor weer een autoverezkering hebben, maar binnen hoeveel dagen moet je die afsluiten?

Naar het antwoord

Waarom is een autoverzekering verplicht?

Wanneer je de auto uit de schorsing haalt is het wettelijk verplicht om een autoverzekering af te sluiten, maar waarom is dat eigenlijk?

Naar het antwoord

Hoe lang duurt het afsluiten van een autoverzekering?

Wanneer je de schorsing niet verlengt, wil je weer met de auto rijden. Hoe lang duurt het eigenlijk om een autoverzekering af te sluiten?

Naar het antwoord

Je hebt misschien een andere vraag over autoverzekeringen. We hebben een antwoord op alle veelgestelde vragen:

Geschreven door Joost van Herpen

Ik ben Joost, oprichter van Lastenvrij. Deze vergelijkingssite bestaat sinds 2015, maar ik ben zelf al sinds 2006 met verzekeringen bezig.

Ik heb de opleiding Bank en Verzekeringswezen afgerond en studeerde aan de Avans Hogeschool.

Ik was werkzaam bij de SNS Bank, Rabobank én ABN AMRO Bank. Ik was specialist autoverzekeringen bij een vergelijkingssite én was werkzaam bij een serviceprovider, waar ik de verzekeringswereld beter heb leren kennen.

In 2015 heb ik Lastenvrij opgericht om autoverzekeringen voor iedereen goedkoper te maken. Ik biedt algemene informatie en geef géén advies. Vergelijk nu zelf.

Vraag stellen?

Stel deze via Facebook, Linkedin of Whatsapp...

Facebook Linkedin Whatsapp

Joost van Herpen Lastenvrij verzekeringen

Vergelijk autoverzekeringen

Wil je minder betalen voor je autoverzekering? Check dan even hoeveel goedkoper het kan. Vergelijk vele autoverzekeringen en bekijk de polisvoorwaarden. Sluit daarna een goedkope autoverzekering af…

De hoogte van verkeersboetes in Nederland in 2018

De hoogte van verkeersboetes in Nederland in 2018... Geschreven door: Joost van Herpen, oprichter Lastenvrij.nl 24 december 2017 De kosten voor het rijden van een auto bestaat voor sommigen uit wegenbelasting, brandstof, reparatie en onderhoud en natuurlijk de...